Nieuwe auto’s worden steeds meer uitgerust met rijhulpmiddelen om het leven van de bestuurder comfortabeler en veiliger te maken. Enkele van die systemen zijn verplicht in Europa en staan gekend als “ADAS”, kort voor “Advanced Driver Assistance Systems”. Het gaat bijvoorbeeld om technologie die de auto in zijn rijvak helpt te houden of de snelheid aanpast aan de lokale snelheidslimiet.

Advertentie
Advertentie

Groeiende complexiteit van rijhulpsystemen

Doordat merken deze systemen vaak anders noemen en functionaliteit met elkaar mengen en combineren, is het voor de leek lang niet altijd duidelijk wat die systemen juist doen en hoe je ze moet gebruiken. Een probleem dat Euro NCAP - bekend van de 5-sterren ratings - belangrijk genoeg vindt om het mee op te nemen in de beoordeling van de veiligheid van elke wagen.

Euro NCAP onderwierp daarom 9 recente modellen aan een grondige test om te onderzoeken hoe goed ze scoren op twee verschillende domeinen: Assistance Competence en Safety Backup.

Assistance Competence beoordeelt hoe goed het systeem samenwerkt met de bestuurder en hoe duidelijk de informatie over het systeem is. Safety Backup geeft een score voor de acties die de auto zelf neemt om een ongeval te vermijden, wanneer er een camera geblokkeerd wordt of wanneer de bestuurder niet meer reageert.

Advertentie
Advertentie

Teleurstellende resultaten gerenommeerde merken

De test schuift een paar opvallende resultaten naar voren. Zo scoren 2 merken, die nochtans prat gaan op de veiligheid van hun modellen, slechts “matig” in de test.

Tesla’s Model S scoort bijvoorbeeld slecht (30%) op Assistance Competence. De auto reageert namelijk niet goed op het bijsturen van de chauffeur wanneer die het automatische stuurgedrag van de auto wil corrigeren. Een tweede reden is de misleidende taal die Tesla gebruikt in zijn marketing.

De term “Autopilot” en de bewoordingen die het Amerikaanse merk gebruikt, zouden de indruk opwekken dat de auto volledig autonoom zijn ding doet, terwijl het systeem in realiteit slechts een hulpmiddel is voor de bestuurder, die zelf steeds alert moet zijn. Dit taalgebruik kan verkeerde verwachtingen scheppen en zo leiden tot gevaarlijke situaties op de weg. Op het stuk Safety Backup scoorde de Tesla Model S dan weer uitstekend met 94%.

Volvo behaalde met de EX30 ook slechts een “matige” score op zijn rapport. Net als de Tesla is één van de punten van kritiek dat belangrijke waarschuwingen getoond worden op het centrale scherm van de wagen. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder zijn ogen te ver en te lang van de weg moet houden.

Goed nieuws is er dan weer voor de Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5 en Toyota bZ4X. Zij kregen allemaal een “heel goed” als beoordeling voor hun geassisteerd rijden, door de uitstekende balans tussen de betrokkenheid van de bestuurder en de veiligheidsback-up. Een volledig overzicht van alle geteste modellen en hun scores, vind je hieronder.

Model Beoordeling Assistance Competence Safety Backup
Kia EV3 Heel goed 74% 88%
MAZDA CX-80 Goed 62% 79%
MG ZS Matig 65% 62%
Porsche Macan Heel goed 85% 92%
Renault 5 Heel goed 73% 92%
Tesla Model S Matig 30% 94%
Toyota bZ4X Heel goed 83% 89%
Volvo EX30 Matig 62% 72%
XPENG G9 Goed 71% 71%