of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Audi A3 e-tron: in de tegenaanval

Aanbod
1/9

Audi A3 e-tron: in de tegenaanval

Het was tijd voor Audi om te reageren. Terwijl de meeste merken al een hybride hebben, leek Audi de kat uit de boom te kijken. Maar nu gaat het in de tegenaanval.

Geschreven door François Piette

19 Mei 2024

Advertentie

e-tron

Bij Audi zagen we al klassieke hybrides, concepten van elektrische auto’s en prototypes van plug-inhybrides. Die laatste weg slaat Audi nu verder in met de A3 e-tron. Maar waarover gaat het precies? Dit is een hybride A3, aangedreven door een verbrandingsmotor (benzine) en een elektromotor. De batterijen kun je thuis opnieuw opladen. Vandaar de Engelse benaming ‘plug-in’.

Kern van de zaak

Laten we meteen de aandrijving ontleden. Onder de motorkap zie je niet veel nieuws, namelijk de bekende 1.4 TFSI. Dit viercilinderbenzineblok levert 150 pk en een koppel van 250 Nm. Tussen deze motor en de automatische zesversnellingsbak (S-Tronic) ontdekken we een kleine elektromotor, die het gecombineerde vermogen opvoert tot 204 pk en het koppel tot 350 Nm.   

In enkele cijfers

Na het lezen van die waarden heb je ongetwijfeld begrepen dat deze e-tron sportieve prestaties biedt. En inderdaad: 0 tot 100 km/u word afgelegd in 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 222 km/u. Helemaal niet slecht als je het meergewicht van de batterij in beschouwing neemt, die 120 kg extra op de achteras legt.

EV-modus

We gaan nog even dieper in op die batterij. Die is herlaadbaar in 3u45 aan een klassiek stopcontact en 2u15 aan een industriële lader? De reële elektrische autonomie bedraagt ongeveer 30 tot 50 km. Zo kunnen het verbruik en de CO2-uitstoot drastisch dalen, tot respectievelijk 1,5 l/100 km en 35 g/km. Deze auto wordt zeker een goede vriend van jouw boekhouder.

Geen groot verschil

Tijd om deze groene A3 even van alle kanten te bekijken. Vooraan zijn de koplampen, de grille en enkele details specifiek, terwijl achteraan de uitlaatpijpen onder de bumper schuilen. In het interieur valt er evenmin veel te signaleren, behalve de beperking van de kofferruimte tot 280 liter en de vervanging van de toerenteller door een ‘econometer’. Het multimediascherm kreeg enkele bijkomende functies om de zuinigheid van jouw rijstijl te meten terwijl je op jouw gsm een app kunt plaatsen om verschillende parameter te controleren. Ideaal om de geek die in jou schuilt, wakker te maken.   

4 modi

Op de boordplank zien we een kleine EV-knop waarmee je tussen vier rijmodi kunt kiezen: EV om helemaal elektrisch te rijden, Hybrid Auto voor de normale hybridemodus die beide motoren combineert voor een optimale zuinigheid, Hybrid Hild om de lading van de batterij op te sparen en Hybrid Charge om de batterij al rijdend te herladen via de verbrandingsmotor.

En in de praktijk?

Audi heeft niet de gewoonte ‘haastwerk’ af te leveren. Dit is een opmerkelijke demonstratie: de stilte in EV-modus heerst in het interieur en zorgt voor een perfect ontspannen rijgevoel, geschikt voor de stad. Zelfs zonder de verbrandingsmotor aan te spreken, volstaan de hernemingen ruimschoots. Hij laat soms zelfs ‘dynamische’ berlines ter plaatse bij het optrekken.

Ook sportief

Op snelwegen is de stand Hybrid Auto het meest aangewezen. De verbrandingsmotor ontwaakt en als je de nood voelt kun je altijd de pook in S-stand schakelen (sportmodus). De minste druk op het gaspedaal maakt de twee motoren levendig, de wijzer van de econometer zakt helemaal en er volgt een energieke duw. Geen twijfel mogelijk, het vermogen van 204 pk en koppel van 350 Nm zijn weldegelijk aanwezig.

Nog een laatste belangrijke detail: op een parcours van 100 km over diverse soorten terrein en met een enthousiast tempo, haalden we uiteindelijk een gemiddelde van 4,7 l/100 km. Weliswaar door in het begin de hele lading van de batterij op te rijden, maar het blijft verbluffend.

Conclusie

38.000 euro is een stevige som. Maar alles bij elkaar genomen, is dit aanbod van Audi verleidelijk  en uitzonderlijk op de markt. Veelzijdigheid is een troef van deze e-tron, die in de stad zacht is als een elektrische auto en op bochtige wegen sportief met zijn 204 paarden. Een mooie demonstratie. We kunnen niet wachten op zijn Duitse neef, de VW Golf GTE.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Advertentie

Koop een Audi A3 of vergelijkbare auto

Audi

A3

37 990 €

Prijs Prijs

2024

8 087 km

Hybride

204 pk

Automaat

30 g/km

date

A&M Tongeren - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Tongeren

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

36 990 €

Prijs Prijs

2025

5 000 km

Benzine

150 pk

Automaat

129 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

23 699 €

2021

98 613 km

Benzine

150 pk

Automaat

135 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Audi

A3

34 980 €

2025

10 km

Benzine

116 pk

Automaat

133 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Audi

A3

33 490 €

Prijs Prijs

2024

5 000 km

Benzine

116 pk

Automaat

122 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

27 500 €

2024

25 838 km

Hybride

110 pk

Automaat

116 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Audi

A3

31 490 €

Prijs Prijs

2024

21 763 km

Benzine

150 pk

Automaat

134 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

23 399 €

Prijs Prijs

2021

75 455 km

Benzine

150 pk

Automaat

130 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass