François Piette

22 JUL 2014

BMW 220d: huwelijk tussen passie en rede

De tijden veranderen. Nu de 4-Serie meer dan 4,6 meter lang is profileert de nieuwe 2-Serie zich als ‘logische’ afstammeling van de eerste 3-Serie Coupés, de coupés die de harten van authentieke BMW-fans het meeste aanspreken. Kan de 2-Serie het vuur aanwakkeren?

Bij BMW vindt een heuse revolutie plaats in de naamgeving. De 1-Serie Coupé bestaat niet meer, BMW verving hem door de 2-Serie Coupé. Het principe blijft nochtans hetzelfde: het gaat nog altijd om een drievolumecoupé maar deze keer op basis van de laatste generatie 1-Serie. Zoals altijd nemen de afmetingen toe: met een lengte van 4,43 meter is de 2-Serie dus niet meer zo compact.

Stijl

Geen twijfel mogelijk, dit is een BMW. Het evenwicht van de proporties, de beperkte hoogte, de agressieve neus, de dreigende blik: het is helemaal Beiers en valt in de smaak bij een zo groot mogelijk publiek.

BMW-getrouwen bevinden zich in het interieur ook op vertrouwd terrein: de instrumenten, de stijl van de boordplank, het stuurwiel met drie spaken, … Een ergonomisch model, maar tegenover de nieuwste realisatie van Audi en Mercedes draagt dit geheel het gewicht der jaren. Een beetje zoals het oude deuntje dat maar blijft draaien op de radio. Wanneer komt er een remix?

Het multimediasysteem kreeg een stevige update en is geschikt voor webradio’s of zoals applicaties zoals Facebook en Twitter.

Waarom grotere afmetingen?

BMW kondigt trots meer ruimte aan, maar we moeten erkennen dat de plaatsen achterin eerder noodzitjes zijn: er is wel meer ruimte dan vroeger maar het blijft krap voor de benen en het hoofd. De toegang tot diezelfde plaatsen is evenmin een sterk punt van deze auto.

Koffer

Teleurgesteld? Laten we een blik werpen onder de kofferklep om te zien of de afmetingen een impact hebben op het koffervolume. Geen twijfel mogelijk: met 390 liter is de 2-Serie erg genereus en slikt hij met gemak de wekelijkse boodschappen. Op verzoek klapt de achterbank ook neer in drie delen.

Comfort

Tegenover een imposantere 4-Serie lijkt de 2-Serie een beetje nerveus, meer gemaakt voor sprints dan voor uithouding. Hij verdedigt zich nochtans goed op lange afstanden, met zijn comfortabele zetels, goede geluiddemping, kwaliteitsvolle klimaatregeling en toegeeflijke schokdemping.

Het beest wordt wakker!

Ons testexemplaar, een 220d, werd aangedreven door de variant met 184 pk van de tweeliterdiesel uit eigen huis. Deze motor biedt koppel onderin, heeft een breed bereik en levert vermogen tot de hoogste toeren. De motor wordt hier gekoppeld aan een optionele achttrapsautomaat: een pareltje van zachtheid en reactiesnelheid, in staat om in de manuele modus zeer snel te schakelen. Alles rozengeur en maneschijn? Bijna, want het ‘landbouwachtige’ gekletter van de mechaniek lijkt niet in harmonie met het sportieve silhouet.

Actieve rijstijl

Een vrij directe besturing (iets te licht en kunstmatig naar onze smaak), achterwielaandrijving, compacte afmetingen: alle elementen zijn aanwezig voor rijplezier. Sommigen zullen de iets te soepele ophanging betreuren, maar in zijn geheel is het compromis comfort/weggedrag ideaal voor dagelijks gebruik.

Prijs         

Het sterke punt van deze 220d is zijn verbruik: 5,6 l/100 km op een gemengd parcours, zonder te forceren maar ook zonder te treuzelen. Dat is opmerkelijk.

Het zwakke punt is de prijs: 31.900 euro basisprijs of 34.090 euro voor de versie met automaat. De standaarduitrusting is karig, met op de optielijst onder meer automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, licht- en regensensoren, …

Conclusie

Deze Beierse auto bevalt ons. BMW-liefhebbers denken ongetwijfeld terug aan de 3-Serie Coupé door zijn evenwichtig weggedrag, de proporties van het model, de prestaties en zelfs de presentatie van het interieur (wat minder nostalgische kopers misschien betreuren). Een sympathieke auto met karakter die duidelijk aangeeft dat je van rijden houdt. Helaas heeft dat karakter een stevige prijs.

Advertentie
Advertentie
Advertentie