all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Ford EcoSport: vreemde smaak

Aanbod
1/9

Ford EcoSport: vreemde smaak

Compacte SUV’s zijn in. Het segment is in volle bloei en het aantal modellen blijft toenemen: Renault Captur, Opel Mokka, Peugeot 2008 en ga zo maar voort. Ford moest reageren en komt met een oplossing uit Brazilië.

Geschreven door François Piette

19 Mei 2024

Advertentie

In de rest van de wereld, meer bepaald China, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika, zijn SUV’s al lang heel erg populair. Terwijl de EcoSport nieuw is in Europa, rijdt hij al sinds 2003 over de Zuid-Amerikaanse wegen. Deze tweede generatie werd al twee jaar geleden gecommercialiseerd in Brazilië. Dit model wordt trouwens zowat overal geleverd, behalve bij ons. Maar dat wordt nu rechtgezet.

Lastige klanten

De Europeanen zijn de lastigste klanten. Ford nam bijgevolg zijn tijd om de EcoSport af te stemmen op onze vereisten. Een geslaagde zet? Voor we instappen is alvast één ding duidelijk: met zijn stoere stijl, compacte afmetingen (minder dan 4,3 meter lang) en het opvallende reservewiel op de kofferklep, lijkt de EcoSport op geen enkele concurrent. Dit is echt een stevige jongen.

Stap je in?

Binnenin heerst een vreemd gevoel: terwijl de passagiers vrij hoog zitten en zich veilig voelen, blijven de afmetingen compact. De ruimte is correct en zelfs een grote persoon als ik kan achterin zitten, waar zeker niet bij alle concurrenten het geval is. Op één punt blijkt de EcoSport wel zwak, namelijk de afwerking: harde kunststoffen, allerlei verschillende kleurtinten en algemeen een erg ‘goedkope’ indruk.

Volledige uitrusting

De EcoSport blaast warm en koud tegelijk: een middelmatige afwerking maar uitrusting van zeer hoog niveau. Ford België biedt trouwens maar één afwerking aan: Titanium, de hoogste. Die omvat 17-duimsvelgen, een snelheidsregelaar, automatische airco, automatische koplampen en SYNC, het multimediasysteem waarmee je via jouw stem een reeks apps bedient, zoals de bekende muziekdienst Spotify met bijna onbeperkt muziekrepertorium.

Twee motoren, derde op komst

Bij de lancering biedt Ford de 1.0 Ecoboost benzine met 125 pk en de 1.5 TDCi diesel met 90 pk, telkens gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Een 1.5 benzine met automaat komt het gamma later versterken.

Zowel de EcoBoost benzine als de TDCi diesel blijken ruim te voldoen in gebruik. De eerste biedt meer kracht hoog in de toeren en een sympathiek geluid, de tweede profiteert van meer koppel bij lage toeren en meer zuinigheid. In beide gevallen leek de geluiddemping volgens ons middelmatig.   

De dynamiek van Ford

Ford ontwerpt zijn onderstellen met veel zorg, dat is bekend. Nochtans worden we achter het stuur van dit model lichtjes teleurgesteld door de meer aanwezige koetswerkbewegingen en het minder speelse karakter. Hij is minder wendbaar dan een Fiesta. De eindbalans is positief voor dit type auto, met een redelijk comfort, een goede stabiliteit en een geruststellend weggedrag.  

Grote koffer, maar …

Je had al begrepen dat deze compacte SUV’s vooral bestemd zijn voor de stad. Jammer dus dat het reservewiel aan de buitenkant (dat het karakter van dit model wel versterkt) de auto een twintigtal centimeter verlengt en dat je hierdoor extra ruimte nodig hebt om de koffer te kunnen openen. Staat een auto te dicht tegen jouw EcoSport geparkeerd, dat wordt de toegang tot de koffer moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk. Spijtig, want het volume is wel de moeite waard: 375 liter, dat is beter dan de concurrenten.

Prijs

Laten we er geen doekjes om winden: de EcoSport heeft een stevige prijs die begint bij 19.950 euro. Die prijs valt wel te verklaren door het hoge niveau van de uitrusting.

Conclusie

Op een markt waar een hevige strijd woedt, zal de kleine EcoSport wellicht geen hoofdrol vervullen. Ford geeft ook toe dat het om een nicheproduct gaat en dat de productie beperkt blijft. Er zijn enkele lacunes (afwerking en functionaliteit), maar hij zou de liefhebbers van exotische SUV’s wel moeten bekoren met zijn karaktervolle uiterlijk.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Advertentie

Koop een Ford EcoSport of vergelijkbare auto

Ford

EcoSport

10 799 €

Prijs Prijs

2018

134 960 km

Diesel

101 pk

Manueel

107 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

EcoSport

16 990 €

2022

33 247 km

Benzine

125 pk

Manueel

114 g/km

date

Ets Noël

Waremme

date

-

My Way

Ford

EcoSport

12 490 €

2019

81 451 km

Benzine

99 pk

Manueel

Tweedehands

date

Eurekar

Melen

date

Car-Pass

Ford

EcoSport

20 900 €

2023

22 159 km

Benzine

125 pk

Manueel

114 g/km

date

FordStore Driesen

Genk

date

Car-Pass

Ford

EcoSport

13 450 €

2019

89 124 km

Benzine

125 pk

Manueel

125 g/km

date

CIAC Gent NV

Ledeberg

date

Car-Pass

Ford

EcoSport

13 450 €

2018

75 468 km

Benzine

125 pk

Manueel

119 g/km

date

Rene Berghen Boutersem

Boutersem

date

Car-Pass

Ford

EcoSport

18 900 €

2022

27 324 km

Benzine

125 pk

Manueel

114 g/km

date

NV Thomas Auto

Merchtem

date

Car-Pass

Ford

EcoSport

9 750 €

2019

147 825 km

Benzine

100 pk

Manueel

Tweedehands

date

Garage Feyaerts Aarschot

Aarschot

date

Car-Pass