of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Mini Cooper SD Clubman ALL4: als een grote

Aanbod
1/9

Mini Cooper SD Clubman ALL4: als een grote

De Mini Clubman is niet meer dezelfde speelvogel als voordien. Nu hij uitgedost is als traditionele break (weliswaar nog met twee kleine kofferdeuren) en nu ook met ALL4-vierwielaandrijving beschikbaar is, wat blijft er dan nog over van het karakteristieke Mini-rijplezier?

Geschreven door Wim Bervoets

24 Mei 2016

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

De nieuwe Clubman hoeven we jullie niet meer te leren kennen. Het karakteristieke zijdeurtje verdween, en het formaat nam toe. Wat er wel bleef? De typische kofferdeuren. Wat er nog bijkomt? De ALL4-vierwielaandrijving, die beschikbaar is op de Cooper S-benzinemotor en Cooper SD-dieselmotor.

Alle vier

De ALL4-vierwielaandrijving maakt van de Clubman natuurlijk geen offroader. En in de praktijk blijft de Mini de voorwielen aandrijven. Maar op moeilijke ondergrond zoals zand, modder of sneeuw zorgt het systeem ervoor dat de achterwielen ter hulp schieten wanneer de voorwielen grip verliezen. Dat garandeert dan weer een veiliger weggedrag in alle situaties.

Topversies

Wil je ALL4 voor je Mini, dan moet je bij de Clubman wel meteen door naar de topmotorisaties: de Cooper S met 2.0 benzinemotor van 192 pk, en de Cooper SD met 2.0 dieselmotor van 190 pk. Bij de Cooper S kan je nog kiezen tussen een manuele zesversnellingsbak of de Steptronic-achttrapsautomaat, terwijl de Cooper SD alleen met de automaat te nemen is.

Maxi Mini

Het grote voordeel van de huidige Clubman is natuurlijk zijn ruimte. Zijn toegenomen formaat zorgt ervoor dat er nu drie passagiers plaats kunnen nemen op de achterbank, en dat via twee normale deuren. Jammer van dat averechts openende deurtje van de vorige Clubman. Maar de nieuwe bewaart nog voldoende kofferruimte: 360 liter met de achterbank rechtop, en 1.250 liter wanneer je ze neerklapt.

Split doors

Hoe je de Clubman dan nog wel herkent? Door zijn “split doors” natuurlijk, zijn zijwaarts openende kofferdeuren. Handig om in enge ruimtes spullen in de koffer te laden, en het voegt bijzonder veel charme toe aan deze Duitse Brit. Het enige nadeel? De deurlijsten van de kofferdeuren nemen het zicht door de centrale achteruitkijkspiegel weg. Op te lossen door zelf een beetje opzij te leunen, maar niet erg handig.

Door de boter

Wel erg handig is de Steptronic-achttrapsautomaat op onze Cooper SD-testauto. Die kan je zelf bedienen via schakelpeddels achter het stuur, maar in de automatische stand glijdt hij door de verzetten als een mes door de boter. Hij haalt het beste uit de 2.0 viercilinder dieselmotor, die gedempt en romig voor de dag komt, maar wanneer je hem aanspreekt ook elastisch en krachtig reageert.

Vertrouwen

De combinatie van de toegenomen wielbasis van de Clubman met het ALL4-systeem zorgt ervoor dat deze Clubman ALL4 als een grote rijdt: stabiel en voorspelbaar, en dat zorgt voor vertrouwen achter het stuur. Gelukkig rijdt de Clubman ALL4 nog steeds met even veel bochtenplezier als we van Mini gewend zijn. Het stuur is zwaar en direct, en het comfort is hoogstaander dan in de klassieke Hatch en 5-deurs.

Uitrusting

Naar goede Mini-gewoonte komt de Clubman pas echt tot zijn recht wanneer je in de optielijst duikt. De mogelijkheden om je Mini te personaliseren zijn namelijk daar terug te vinden, net als allerlei andere aantrekkelijke opties zoals sfeerverlichting en multimediasystemen. Mini groepeert die interessante opties gelukkig in enkele packs. Maar als je enthousiast met de optielijst omspringt, tikt de rekening snel aan.

Prijs

De gewone Mini Cooper S en Cooper SD in hun Clubman-variant kosten respectievelijk € 28.140 en € 29.790. Voeg je daar de ALL4-vierwielaandrijving aan toe, dan komt daar nog eens € 2.000 (voor de Cooper S met manuele bak) en € 3.990 (voor de Cooper S en Cooper SD met automaat) bovenop. Wat het verbruik betreft: op onze korte testrit klokte onze Cooper SD af op 6,7 l/100 km.

Besluit

Een Mini die als een grote rijdt, maar tegelijk nog steeds aanvoelt als een Mini. Zo kan je de Mini Cooper SD Clubman misschien nog het best opvatten. De ALL4-vierwielaandrijving voegt daar nog wat extra gemoedsrust aan toe op slechte ondergrond of in slecht weer. Veel meer dan dat bedraagt de meerwaarde niet, maar het is niet slecht om de keuze te hebben.

Wim Bervoets

Advertentie

Koop een Mini Clubman of vergelijkbare auto

Mini

Cooper Clubman

20 995 €

2020

79 409 km

Benzine

136 pk

Automaat

120 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

Mini

Cooper Clubman

24 900 €

2022

27 259 km

Benzine

136 pk

Automaat

122 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

Mini

One Clubman

16 999 €

2019

24 086 km

Benzine

102 pk

Manueel

150 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mini

One D Clubman

16 950 €

2017

83 655 km

Diesel

116 pk

Automaat

107 g/km

date

Autosystem SA

Leval-Trahegnies (Binche)

date

Car-Pass

Mini

Cooper Clubman

13 995 €

2019

99 500 km

Diesel

116 pk

Manueel

112 g/km

date

Garage Deketelaere Loppem

Loppem

date

-

Mini

Cooper Clubman

20 900 €

2021

54 426 km

Benzine

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Davo Tongeren

Tongeren

date

-

Mini

Cooper Clubman

24 699 €

2021

52 202 km

Benzine

136 pk

Automaat

137 g/km

date

BMW Meerschman Aalst

Aalst

date

-

Mini

One D Clubman

20 749 €

2020

87 641 km

Diesel

116 pk

Automaat

0 g/km

date

Davo Tongeren

Tongeren

date

-