ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Mini Cooper SD Clubman ALL4: als een grote

Occasions
1/9

Mini Cooper SD Clubman ALL4: als een grote

De Mini Clubman is niet meer dezelfde speelvogel als voordien. Nu hij uitgedost is als traditionele break (weliswaar nog met twee kleine kofferdeuren) en nu ook met ALL4-vierwielaandrijving beschikbaar is, wat blijft er dan nog over van het karakteristieke Mini-rijplezier?

Écrit par Wim Bervoets

14 Mai 2024

Design

-

Expérience

-

Conduite

-

Budget

-

Publicité

De nieuwe Clubman hoeven we jullie niet meer te leren kennen. Het karakteristieke zijdeurtje verdween, en het formaat nam toe. Wat er wel bleef? De typische kofferdeuren. Wat er nog bijkomt? De ALL4-vierwielaandrijving, die beschikbaar is op de Cooper S-benzinemotor en Cooper SD-dieselmotor.

Alle vier

De ALL4-vierwielaandrijving maakt van de Clubman natuurlijk geen offroader. En in de praktijk blijft de Mini de voorwielen aandrijven. Maar op moeilijke ondergrond zoals zand, modder of sneeuw zorgt het systeem ervoor dat de achterwielen ter hulp schieten wanneer de voorwielen grip verliezen. Dat garandeert dan weer een veiliger weggedrag in alle situaties.

Topversies

Wil je ALL4 voor je Mini, dan moet je bij de Clubman wel meteen door naar de topmotorisaties: de Cooper S met 2.0 benzinemotor van 192 pk, en de Cooper SD met 2.0 dieselmotor van 190 pk. Bij de Cooper S kan je nog kiezen tussen een manuele zesversnellingsbak of de Steptronic-achttrapsautomaat, terwijl de Cooper SD alleen met de automaat te nemen is.

Maxi Mini

Het grote voordeel van de huidige Clubman is natuurlijk zijn ruimte. Zijn toegenomen formaat zorgt ervoor dat er nu drie passagiers plaats kunnen nemen op de achterbank, en dat via twee normale deuren. Jammer van dat averechts openende deurtje van de vorige Clubman. Maar de nieuwe bewaart nog voldoende kofferruimte: 360 liter met de achterbank rechtop, en 1.250 liter wanneer je ze neerklapt.

Split doors

Hoe je de Clubman dan nog wel herkent? Door zijn “split doors” natuurlijk, zijn zijwaarts openende kofferdeuren. Handig om in enge ruimtes spullen in de koffer te laden, en het voegt bijzonder veel charme toe aan deze Duitse Brit. Het enige nadeel? De deurlijsten van de kofferdeuren nemen het zicht door de centrale achteruitkijkspiegel weg. Op te lossen door zelf een beetje opzij te leunen, maar niet erg handig.

Door de boter

Wel erg handig is de Steptronic-achttrapsautomaat op onze Cooper SD-testauto. Die kan je zelf bedienen via schakelpeddels achter het stuur, maar in de automatische stand glijdt hij door de verzetten als een mes door de boter. Hij haalt het beste uit de 2.0 viercilinder dieselmotor, die gedempt en romig voor de dag komt, maar wanneer je hem aanspreekt ook elastisch en krachtig reageert.

Vertrouwen

De combinatie van de toegenomen wielbasis van de Clubman met het ALL4-systeem zorgt ervoor dat deze Clubman ALL4 als een grote rijdt: stabiel en voorspelbaar, en dat zorgt voor vertrouwen achter het stuur. Gelukkig rijdt de Clubman ALL4 nog steeds met even veel bochtenplezier als we van Mini gewend zijn. Het stuur is zwaar en direct, en het comfort is hoogstaander dan in de klassieke Hatch en 5-deurs.

Uitrusting

Naar goede Mini-gewoonte komt de Clubman pas echt tot zijn recht wanneer je in de optielijst duikt. De mogelijkheden om je Mini te personaliseren zijn namelijk daar terug te vinden, net als allerlei andere aantrekkelijke opties zoals sfeerverlichting en multimediasystemen. Mini groepeert die interessante opties gelukkig in enkele packs. Maar als je enthousiast met de optielijst omspringt, tikt de rekening snel aan.

Prijs

De gewone Mini Cooper S en Cooper SD in hun Clubman-variant kosten respectievelijk € 28.140 en € 29.790. Voeg je daar de ALL4-vierwielaandrijving aan toe, dan komt daar nog eens € 2.000 (voor de Cooper S met manuele bak) en € 3.990 (voor de Cooper S en Cooper SD met automaat) bovenop. Wat het verbruik betreft: op onze korte testrit klokte onze Cooper SD af op 6,7 l/100 km.

Besluit

Een Mini die als een grote rijdt, maar tegelijk nog steeds aanvoelt als een Mini. Zo kan je de Mini Cooper SD Clubman misschien nog het best opvatten. De ALL4-vierwielaandrijving voegt daar nog wat extra gemoedsrust aan toe op slechte ondergrond of in slecht weer. Veel meer dan dat bedraagt de meerwaarde niet, maar het is niet slecht om de keuze te hebben.

Wim Bervoets

Publicité

Acheter une Mini Clubman ou une voiture similaire

Mini

Cooper Clubman

23 349 €

2020

79 409 km

Essence

136 ch

Automatique

120 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

Mini

Cooper Clubman

26 999 €

2024

13 481 km

Essence

136 ch

Automatique

137 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mini

One Clubman

11 099 €

2017

139 246 km

Essence

102 ch

Automatique

181 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mini

One Clubman

38 995 €

2023

27 565 km

Essence

306 ch

Automatique

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Mini

Cooper Clubman

19 995 €

Prix Prix

2020

38 805 km

Essence

136 ch

Manuelle

127 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Mini

Cooper Clubman

26 299 €

Prix Prix

2023

27 324 km

Essence

136 ch

Automatique

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mini

Cooper Clubman

24 900 €

Nouveau Nouveau

2022

27 259 km

Essence

136 ch

Automatique

122 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

Mini

One D Clubman

16 950 €

2017

83 655 km

Diesel

116 ch

Automatique

107 g/km

date

Autosystem SA

Leval-Trahegnies (Binche)

date

Car-Pass