François Piette

29 NOV 2012

Toyota RAV4: nummer vier

Toyota heeft het doek gelicht van de vierde generatie RAV4. De compacte Japanse SUV wordt dynamischer, ruimer en zuiniger. Kortom, beter op alle vlakken.

Gedaan met lange en korte versies

Voortaan heeft de RAV4 in de vier uithoeken van de wereld dezelfde vorm. De stijl is een pak dynamischer, al blijft het geheel naar onze smaak banaler en minder geslaagd dan de gloednieuwe Auris bijvoorbeeld. Ook in het interieur is de lijnvoering strakker, met een boordplank die er kwaliteitsvoller uitziet dan vroeger. De afwerking van het exemplaar dat op het salon van Los Angeles staat, is bijzonder verzorgd. De nieuwe RAV4 is 4,57 meter lang, waar de passagiers en de grote koffer (547 liter) van profiteren.

Drie rijmodi

De RAV4 draagt zijn naam nog altijd met recht en reden want hij blijft beschikbaar met vierwielaandrijving, een intelligent systeem dat automatisch de juiste dosis koppel verstuurt naar de juiste wieltrein. Er zijn drie rijmodi beschikbaar: Comfort, Normaal en Sport. In het laatste geval gaat extra koppel naar de achteras. Merk ook op dat deze modi de stuurbekrachtiging en de elektronische stabiliteitscontrole beïnvloeden.

Drie motoren

Het benzinegamma beperkt zich tot de tweeliter met 150 paarden. Deze motor wordt gekoppeld aan een manuele of continu variabele transmissie en zal bij ons zeker niet het gros van de verkoop uitmaken. Het dieselgamma start met de 2.2 met 124 pk, die alleen beschikbaar is met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak. Hij beschikt over een start-stopfunctie en stoot 127 g CO2/km uit. Tot slot is dezelfde motor verkrijgbaar met 150 pk, standaard met vierwielaandrijving en een manuele of automatische zesbak.

Veiligheid

Toyota haalt zijn achterstand bij de elektronische veiligheidssystemen in. De RAV4 waarschuwt als de bestuurder ongewild over een wegmarkering rijdt en detecteert andere weggebruikers in de dode hoek van de zijspiegels.

Advertentie
Advertentie
Advertentie