of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Vergeten concept: Citroën Visa Lotus, de R5 Turbo-killer

<p>Bij de naam Citro&euml;n Visa denk je ongetwijfeld aan een brave en goedkope kleine stadswagen. Tijd om je beeld bij de stellen, want de kleine Fransman bestond ook in een rallyversie die was aangepakt door&hellip; Lotus.</p>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

10 Juni 2021

Advertentie

Begin de jaren ’80 lonkte Citroën naar het wereldrallykampioenschap, en dan meer bepaald naar de beruchte “Groep B”. De Fransen hadden een heel duidelijk idee: Renault en zijn nieuwe R5 Turbo verpletteren. Er werden verschillende prototypes ontwikkeld, maar de resultaten bleken telkens teleurstellend. Daarom richtte Citroën zich tot een gekende naam uit de sportwagenwereld: Lotus.

De Britse constructeur kwam met een radicaal voorstel: zijn eigen GT, de Esprit, aankleden met een Visa-koetswerk. Het resultaat had dus bijna niets meer van een Citroën, tenzij dan het visgraatlogo op de motorkap, de versnellingsbak uit een SM en de algemene look. Met zijn middenmotor van 210 pk en achterwielaandrijving had de Britse Visa op papier best wat interessante argumenten. Helaas bleek uit de tests dat de auto te laag en te zwaar was, en dus helemaal niet aangepast aan de rallysport.

Het project Visa Lotus werd geschrapt nadat slechts één exemplaar was gebouwd. Dat bestaat trouwens nog steeds en wordt vandaag zorgvuldig geconserveerd door het merk.


?

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie