Jean-Francois Christiaens

8 SEP 2020

Vergeten concept: neen, dit is geen Kever, het is een… Mercedes

Jaren voor de Kever had deze Mercedes-concept al een achterin gemonteerde viercilinderboxer.

20200908075137w17.jpg

Tegen het einde van de jaren 1920 was de auto steeds het voorrecht geweest van een elite in Europa, maar op dat moment begon hij democratischer te worden. Constructeurs dachten na over goedkoop te bouwen en te onderhouden modellen om minder gefortuneerde klanten te verleiden. Bij Mercedes ontstond het idee voor een kleine tweedeursberline in 1930 en de uitvoering kwam van de overgetalenteerde ingenieur Hans Nibel.

20200908075138w17.jpg

De visionaire Nibel plaatste de motor achterin, waardoor geen brede transmissietunnel over de vloer liep. De motor was een viercilinderboxer van 1,2 liter met een vermogen van ongeveer 25 pk. Diezelfde architectuur zag je ook meer naar het oosten, in de verbluffende Tatra’s van ingenieur Hans Ledwinka. In 1931 was de intern gedoopte concept W17 van Mercedes klaar, maar hij kwam nooit op de markt. De prototypes werden vernietigd, maar in het museum van het merk in Stuttgart blijft vandaag wel nog één motor over.
Advertentie
Advertentie
Advertentie