all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/7

Volkswagen Polo BlueGT schakelt cilinders uit

Geschreven door Robin Van den Bogaert

6 Maart 2012

Advertentie

De nieuwe Polo BlueGT is de eerste Volkswagen met automatische cilinderuitschakeling. Dit snufje is al bekend van acht- of twaalfcilindermotoren en breekt nu ook door op meer betaalbare modellen.

Het principe is heel simpel: hoe minder cilinders gebruikt worden, hoe minder brandstof de motor verbruikt. Volkswagen is zeker niet het eerste merk dat deze technologie toepast (denk aan BMW, Cadillac, Chrysler, ... ) , maar het is wel nieuw dat dat op een toegankelijk model zoals de Polo gebeurt.

De tweede en de derde cilinder van de 1.4 TSI worden bij geringe belasting (toerental van 1.250 tot 4.000 tr/min en koppel van 25 tot 100 Nm) automatisch uitgeschakeld. Zo daalt het verbruik met 0,4 l/100 km en haalt de Polo BlueGT een gemiddelde van 4,7 l/100 km (108 g CO2/km) of zelfs 4,5 l/100 km (105 g CO2/km) als je kiest voor de DSG-zeventrapsautomaat.

De besparing kan oplopen tot één liter wanneer je constant 50 km/u rijdt in de derde of vierde versnelling. De Polo BlueGT is bovendien uitgerust met een start-stopsysteem en recuperatie van remenergie.

Toch sportief

Sportieve rijders huiveren wellicht bij de gedachte dat de Polo maar "op halve kracht" rijdt. Een gaspedaalsensor en intelligente motorsoftware herkennen echter een sportieve rijstijl en zorgen ervoor dat alle cilinders toch actief blijven als je sportief rijdt. Op een schermpje binnenin kun je volgen hoeveel cilinders ingeschakeld zijn.

De Polo BlueGT ziet er overigens best sportief uit. Hij kreeg 17-duims lichtmetalen velgen, een verlaagd onderstel, een achterspoiler, zijschorten, een achterbumper met diffuser, de mistlampen vooraan, een lederen sportstuur en aluminium accenten in het interieur. De topsnelheid van de Polo BlueGT bedraagt 210 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/uur duurt 7,9 seconden.

Volkswagen positioneert de Polo BlueGT (140 pk) tussen de Polo 1.2 TSI (105 pk) en de Polo GTI (180 pk). De lancering is volgende zomer gepland.

Robin Van den Bogaert

Foto’s: Manufacturer

Bron: Volkswagen
Advertentie

Koop een Volkswagen Polo of vergelijkbare auto

17 490 €

2024

2 465 km

Benzine

80 pk

Manueel

108 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

18 450 €

2023

11 405 km

Benzine

80 pk

Manueel

127 g/km

date

My Way MIG Motors Waarschoot

Waarschoot

date

Car-Pass

My Way

18 490 €

2024

29 798 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Buizingen - Volkswagen & Commercial Vehicles

Buizingen

date

Car-Pass

My Way

18 990 €

2021

27 103 km

Benzine

95 pk

Automaat

106 g/km

date

Close Garage

Bomal-Sur-Ourthe

date

Car-Pass

My Way

22 500 €

2023

15 867 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

A&M Lommel - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lommel

date

Car-Pass

My Way

23 990 €

2025

200 km

Benzine

95 pk

Manueel

116 g/km

date

Groupe Autosphere Visé

Visé

date

Car-Pass

My Way

20 950 €

2023

27 562 km

Benzine

95 pk

Automaat

126 g/km

date

Autobedrijf Deckx-Team - Volkswagen & Commercial Vehicles

Turnhout

date

Car-Pass

My Way

23 950 €

2025

500 km

Benzine

95 pk

Automaat

122 g/km

date

Mazuin - Tarcienne

Tarcienne

date

Car-Pass

My Way