of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/7

Volkswagen Polo BlueGT schakelt cilinders uit

Geschreven door Robin Van den Bogaert

6 Maart 2012

Advertentie

De nieuwe Polo BlueGT is de eerste Volkswagen met automatische cilinderuitschakeling. Dit snufje is al bekend van acht- of twaalfcilindermotoren en breekt nu ook door op meer betaalbare modellen.

Het principe is heel simpel: hoe minder cilinders gebruikt worden, hoe minder brandstof de motor verbruikt. Volkswagen is zeker niet het eerste merk dat deze technologie toepast (denk aan BMW, Cadillac, Chrysler, ... ) , maar het is wel nieuw dat dat op een toegankelijk model zoals de Polo gebeurt.

De tweede en de derde cilinder van de 1.4 TSI worden bij geringe belasting (toerental van 1.250 tot 4.000 tr/min en koppel van 25 tot 100 Nm) automatisch uitgeschakeld. Zo daalt het verbruik met 0,4 l/100 km en haalt de Polo BlueGT een gemiddelde van 4,7 l/100 km (108 g CO2/km) of zelfs 4,5 l/100 km (105 g CO2/km) als je kiest voor de DSG-zeventrapsautomaat.

De besparing kan oplopen tot één liter wanneer je constant 50 km/u rijdt in de derde of vierde versnelling. De Polo BlueGT is bovendien uitgerust met een start-stopsysteem en recuperatie van remenergie.

Toch sportief

Sportieve rijders huiveren wellicht bij de gedachte dat de Polo maar "op halve kracht" rijdt. Een gaspedaalsensor en intelligente motorsoftware herkennen echter een sportieve rijstijl en zorgen ervoor dat alle cilinders toch actief blijven als je sportief rijdt. Op een schermpje binnenin kun je volgen hoeveel cilinders ingeschakeld zijn.

De Polo BlueGT ziet er overigens best sportief uit. Hij kreeg 17-duims lichtmetalen velgen, een verlaagd onderstel, een achterspoiler, zijschorten, een achterbumper met diffuser, de mistlampen vooraan, een lederen sportstuur en aluminium accenten in het interieur. De topsnelheid van de Polo BlueGT bedraagt 210 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/uur duurt 7,9 seconden.

Volkswagen positioneert de Polo BlueGT (140 pk) tussen de Polo 1.2 TSI (105 pk) en de Polo GTI (180 pk). De lancering is volgende zomer gepland.

Robin Van den Bogaert

Foto’s: Manufacturer

Bron: Volkswagen
Advertentie

Koop een Volkswagen Polo of vergelijkbare auto

20 990 €

2023

5 369 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

A&M Herk-de-Stad - Volkswagen & Commercial Vehicles

Herk-De-Stad

date

Car-Pass

My Way

19 490 €

2024

30 197 km

Benzine

95 pk

Automaat

126 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Puurs - Volkswagen & Commercial Vehicles

Breendonk

date

Car-Pass

My Way

21 990 €

2021

80 086 km

Benzine

110 pk

Automaat

133 g/km

date

A&M Herk-de-Stad - Volkswagen & Commercial Vehicles

Herk-De-Stad

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Polo GTI

27 499 €

2024

10 312 km

Benzine

207 pk

Automaat

149 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

19 250 €

Nieuw Nieuw

2023

14 276 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

MIG Motors Eke - Volkswagen & Commercial Vehicles

Nazareth

date

Car-Pass

My Way

18 990 €

2023

5 000 km

Benzine

95 pk

Automaat

118 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

18 990 €

2024

27 250 km

Benzine

95 pk

Automaat

125 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

18 950 €

2023

11 895 km

Benzine

95 pk

Manueel

118 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way