Bert Troubleyn

19 MEI 2021

Zet de aluminiumbatterij de EV‑sector op zijn kop?

Een batterij die 60 keer sneller oplaadt dan de huidige lithium-ionbatterijen, die goedkoper is en die al in 2024 klaar zou zijn voor auto’s.

Het Australische Graphene Manufacturing Group (GMG) zou volgens zakenwebsite Forbes zo goed als klaar zijn met de ontwikkeling van een nieuw type herlaadbare batterij met aluminiumionen. De batterij zou tot 60 keer sneller opladen dan de huidige alomtegenwoordige lithium-ionbatterij zonder te kampen met hitte-ontwikkeling. Bovendien bevatten de cellen geen kostbare of zeldzame aardmetalen, waardoor de productie een pak goedkoper is en de recycleerbaarheid sterk toeneemt. Tot slot is de energiedichtheid drie keer groter dan die van een traditionele lithiumbatterij.

2024

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat een revolutionaire batterij wordt aangekondigd. De wereld wacht al jarenlang met ingehouden adem op solid state-batterijen (ook gekend als vastestofbatterij of batterij met vaste elektrolyt). Niemand wil zich echter op een exacte lanceringsdatum vastpinnen. GMG is daarentegen heel zelfverzekerd: nog eind dit jaar of begin 2022 zien we de eerste toepassingen in kleine elektronische toestellen en tegen 2024 mogen we cellen voor elektrische auto’s verwachten.

Grafeen en aluminiumionen

De batterij wordt gemaakt met nanotechnologie. In plaats van lithiumionen die tussen de anode en de cathode worden verplaatst, worden hier aluminiumionen in microscopisch kleine openingen in grafeenplaten opgenomen die als cathode dienst doen. Bij de bewegingen van de ionen zou geen warmte-ontwikkeling ontstaan. “Sommige lithium-ioncellen kunnen niet meer dan 1,5 à 2 ampère aan voor de batterij ontploft, maar onze technologie heeft geen theoretische beperking”, zo beweert GMG. Daardoor kunnen deze batterijen bliksemsnel opladen: “De batterij van een iPhone zouden we in 10 seconden kunnen opladen”, zo beweert GMG. Voor de accu’s van elektrische auto’s maakt het bedrijf nog geen prognoses, maar in theorie zou een oplaadbeurt zo niet langer mogen duren dan een tankbeurt – op voorwaarde dat je een laadpunt vindt dat voldoende vermogen kan ontwikkelen, uiteraard. We zijn benieuwd of GMG zijn beloften zal kunnen nakomen…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie