Het WLTP-rijbereik van een elektrische auto en het werkelijke rijbereik durven al eens sterk verschillen. Logisch, want gezien hun efficiëntie hebben verschillende omstandigheden een sterke impact op het verbruik. De temperatuur bijvoorbeeld, maar ook extra gewicht of aerodynamische beperkingen als een fietsendrager, dakkoffer of daktent, of een aanhangwagen. De Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC berekende hoeveel precies.
Tot 103% extra verbruik!
Als testwagen koos ADAC voor de Europese auto van het jaar, de Kia EV6, maar ook auto's met verbrandingsmotor verbruiken natuurlijk meer met accessoires gemonteerd. Aan een snelheid van 120 km/u verbruikte de Kia gemiddeld 20,6 kWh/100km, een referentiewaarde om te vergelijken met het verbruik op dezelfde route met een waaier aan accessoires. En dat leverde sterk afwijkende resultaten op. Een gewone dakdrager zonder er iets op gemonteerd, leverde een meerverbruik van 5% op, terwijl een dakkoffer 14% extra verbruikte en een daktent 33% meer, net als twee fietsen op het dak. Diezelfde twee fietsen op de trekhaak is een beter idee, met een meerverbruik van 14%.
Monteer je een aanhangwagen, dan zorgt vooral de combinatie van een slechtere stroomlijn en extra gewicht voor een stevig meerverbruik. Terwijl een onbeladen en ongeremde aanhanger slechts 1% meerverbruik oplevert, zorgt een aanhanger met opbouw al voor 24% meer kWh die je erdoor jaagt., en dus ook 24% minder rijbereik. Maar het zwaardere materiaal hakt pas echt in op het verbruik: een paardentrailer vraagt 83 % meer stroom, terwijl een caravan (en dan zelfs nog niet dit exemplaar) maar liefst 103% extra verbruik toevoegt, een verdubbeling!
Conclusie?
De conclusie die we hieruit kunnen trekken? Demonteer overbodige accessoires wanneer je ze niet nodig hebt, verlaag je snelheid om je rijbereik te verhogen en hou rekening met het meerverbruik, de extra laadtijd en -kost wanneer je bijvoorbeeld je vakantieroute met een caravan uitstippelt.