François Piette

17 AUG 2003

17 internationale records voor de Opel ECO‑Speedster

Zondag 27 juli 2003 zal door Opel worden bijgeschreven als een gedenkwaardige dag in de geschiedenis van de constructeur. Op die datum om 12.44 CET werden de testseries met de nieuwe ECO-Speedster in het Opel Dudenhofen Test Center succesvol afgerond met een reeks nieuwe records. Na 24 uur op volle snelheid verbeterde het prototype van 82 kW (112 pk) niet minder dan 17 (*) internationale records voor speciale auto’s met turbodieselmotoren in de cilinderklasse van 1100 tot 1499 cm³. Vijfenvijftig minuten voor de aankomst werd de ECO-Speedster, die toen al 16 records op zak had, door een elektrisch probleem gedwongen de pits op te zoeken en weigerde hij te herstarten. Zoals toegelaten door het reglement, dat alle hulp van buitenaf verbiedt, duwde de piloot de wagen vervolgens naar de finish en overschreed hij de aankomstlijn met behulp van de startmotor. Het vermogen en de efficiëntie van de nieuwe krachtbron 1.3 CDTI, die in de komende weken zijn debuut maakt in de Opel Corsa en Agila, werden op verbluffende wijze geïllustreerd door de gemiddelde snelheid over 24 uur. Met 225,079 km/u werd het vorige record ondanks de niet-geplande pitstop met niet minder dan 98,295 km/u verbeterd. Even voor de finish lag de gemiddelde snelheid van de ECO-Speedster met ruim 240 km/u zelfs nog hoger, terwijl de eerste 500 kilometer werden afgelegd tegen de verbluffende gemiddelde snelheid van meer dan 250 km/u. De snelste ronde werd geklokt tegen 256,269 km/u. De topsnelheid op de kilometer met vliegende start bedroeg 256,739 km/u. Een identieke ECO-Speedster, getest op de openbare weg, bleek uitzonderlijk zuinig te zijn. Met 2,54 liter per 100 kilometer werd een opvallende beste prestatie geleverd. “Met deze twee resultaten hebben we bewezen dat we in staat zijn een prototype te bouwen volgens de formule ‘250 km/u x 2,5 liter’,” verklaarde Opel Executive Director for Engineering Hans H. Demant. “Eens te meer zijn onze collega’s van het International Technical Development Center er met de nodige creativiteit en deskundigheid in geslaagd ons motto ‘Opel. Vernieuwende ideeën – betere auto’s’ in de praktijk om te zetten,” voegde Alain Uyttenhoven van de directieraad eraan toe. Demant en Uyttenhoven brachten elk 2,5 uur achter het stuur van de ECO-Speedster door, evenals Opel Director for Technical Communications Karl Mauer, en de journalisten Bernd Ostmann en Klaus Niedzwiedz (Duitsland), Piero Vivarelli (Italië), Chris Harris (Verenigd Koninkrijk) en Tony Swan (VS). De 17 records van de ECO-Speedster vormen een perfect vervolg op die van een ander prototype dat 31 jaar geleden de krantenkoppen haalde. Op 1 juni 1972 zette een aangepaste Opel GT met een 2,1-liter turbodiesel van 95 pk op dezelfde zware testomloop van Dudenhofen eveneens een reeks opvallende wereldrecords neer, waaronder een topsnelheid van 197,5 km/u. Martin Holzhofer, projectleider bij het International Technical Development Center, vatte het als volgt samen: “De ECO-Speedster illustreert de vooruitgang van de jongste drie decennia en de opmerkelijke opgang van de dieselmotor in personenwagens. Hij toont tevens aan dat er met de beschikbare technologie, die bijna klaar is voor serieproductie, nog heel wat potentieel kan worden aangeboord.” De ECO-Speedster werd aangedreven met een krachtige versie van de nieuwe 1,3-liter common-rail diesel van Opel. De vierkleppenmotor maakt in de komende weken zijn opwachting in de nieuwe versies van de Corsa en de Agila en behoort op het vlak van brandstofverbruik, emissies en verfijning tot de allerbeste diesels. De productieversie van de nieuwe CDTI ECOTEC levert 51 kW (70 pk) en ontwikkelt een maximumkoppel van 170 Nm. De twee modellen met deze krachtbron zijn vinnig en milieuvriendelijk tegelijk. De Corsa 1.3 CDTI sprint van 0 naar 100 km/u in 14,5 seconden en haalt een topsnelheid van 165 km/u. De Agila accelereert van 0 naar 100 km/u in 15,0 seconden en pakt uit met een topsnelheid van 153 km/u. Anderzijds springen ze allebei erg zuinig om met hun brandstof. De Agila heeft 5,2 liter per 100 kilometer nodig, wat overeenstemt met een CO2 -niveau van 140 gram per kilometer. De Corsa 1.3 CDTI heeft gemiddeld genoeg aan 4,5 liter per 100 kilometer (122 g CO2/km). Uiteraard voldoet de motor ook aan de Euro4-emissienormen. “De ECO-Speedster zet ons dieseloffensief kracht bij. Tegen eind 2003 zullen wij in totaal vier nieuwe, lichte en opmerkelijk zuinige common-rail diesels met een breed vermogensbereik van 70 tot 177 pk hebben geïntroduceerd,” verklaarde Opel Chairman en Managing Director Carl-Peter Forster. * Onder voorbehoud van officiële bevestiging door de FIA
Advertentie
Advertentie
Advertentie