of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/10

5 dingen die je moet weten over de nieuwe Renault Austral op technisch vlak

De Austral, die bij Renault de Kadjar moet doen vergeten, werd eerder deze maand voorgesteld. Naast de première voor de ‘Esprit Alpine’-uitvoering bij Renault, zorgt de SUV ook voor een aantal technische en technologische nieuwigheden. We stellen je er vijf voor!

Geschreven door Arnaud Henckaerts

17 Maart 2022

Advertentie

1. Nieuw platform

De Austral is de eerste Renault die gebruikmaakt van het CMF-CD platform van de derde generatie bij de Renault-Nissan Alliantie, na de nieuwe Nissan Qashqai. 

Deze nieuwe architectuur zorgt ervoor dat hij op een aantal vlakken veel meer te bieden heeft dan de Kadjar die hij vervangt. De wielbasis is langer, waardoor er meer ruimte is binnenin bij gelijkaardige buitenafmetingen. Daarnaast maakt het platform nieuwe geëlektrificeerde aandrijvingen mogelijk en brengt het technische en technologische vernieuwingen die je verder in dit artikel kan ontdekken.

2. Nieuwe ‘full’ hybride

Naast een reeks mild hybrid-varianten (12 V of 48V) op basis van de bekende 1.3 viercilinder is de Austral de eerste Renault met een ‘full’ E-Tech Hybrid op basis van de nieuwe 1.2 liter driecilinder. Die laatste levert 96 kW (130 pk) en wordt bijgestaan door een 50 kW (68pk) sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 200 pk en 410 Nm. 

Er is een 1,7 kWh/400V lithium-ionbatterij en een automaat met 7 versnellingen om het verbruik binnen de perken te houden. Renault heeft het over een WLTP-normverbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 105 gr/km. Volgens het Franse merk kan de Austral in de stad tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden dankzij remenergierecuperatie en daarbij 40% minder benzine verbruiken. De herneming van 80 naar 120 km/u neemt bovendien amper 5,9 seconden in beslag.

3. Nieuwe vierwielsturing

Renault is al zo’n 15 jaar bezig bezig met vierwielsturing, en de Austral krijgt in sommige uitvoeringen een nieuwe versie van dat systeem, de 4Control Advanced. In combinatie met een directer stuur en een meerarmige achterophanging moet dat zorgen voor meer precisie, meer stabiliteit in bochten aan hogere snelheden en een kleinere draaicirkel aan lage snelheden.

In dat laatste geval sturen de achterwielen bij de Austral 5° in de andere richting dan de voorwielen, waardoor de draaicirkel met 10,1 meter die van een stadswagen benadert (tegen 11,5 meter met enkel voorwielsturing). Vanaf 50 km/u sturen de wielen 1° mee in dezelfde richting als de voorwielen, waardoor de Austral stabieler is en sneller door de bocht kan. 

4. Contextueel autonoom rijden


De ‘Active Driver Assist’ in de Renault Austral is een niveau 2 autonoom rijsysteem. Verwacht niet dat je een dutje kan doen aan het stuur van deze Renault, want het is gewoon een adaptieve cruise control die automatisch afstand houdt, in de file stopt en binnen de 30 seconden zelf terug kan vertrekken, en die je in het midden van je rijvak houdt. Maar hij maakt ook gebruik van camera’s om de snelheid aan te passen aan geldende beperkingen en van de gps om bijvoorbeeld te anticiperen op naderende bochten. Contextueel autonoom rijden heet het bij Renault.

5. Smartphone op wielen

De nieuwe modellen van Renault zullen voor hun infotainmentsysteem geleidelijk aan overschakelen op Android Automotive, inclusief Google Maps en Google Assistant, zoals het OpenR Link-systeem in de Austral. Daarbij is het systeem zelf van Google, niet van Renault, hoewel dat er zijn eigen smaakje aan geeft. Iets anders dan Android Auto dus, wat in de praktijk gewoon een verbinding is tussen je smartphone en het infotainmentsysteem van een autobouwer. Volvo en Polestar doen het ook al, Ford volgt binnenkort.


Het in de auto ingebouwde Android Automotive kan je best vergelijken met je smartphone, die misschien niet door Google gebouwd wordt maar bijvoorbeeld door Samsung, maar die wel het Android-systeem van Google gebruikt. Omdat Google continu werkt aan Android Automotive, blijft het systeem up-to-date, en het is qua functionaliteit vergelijkbaar met je smartphone, maar dan met de integratie van functies van je auto, en dus herkenbaar en intuïtief. Het Open R scherm in de Austral is trouwens gemaakt van kras- en schokbestendig Gorilla Glass, net als bij je smartphone.

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: Renault

Advertentie

Koop een Renault Austral of vergelijkbare auto

Renault

Austral

31 495 €

2024

17 267 km

Hybride

200 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Renault

Austral

30 999 €

Nieuw Nieuw

2023

25 648 km

Hybride

200 pk

Automaat

107 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Austral

32 995 €

2025

5 km

Hybride

130 pk

Automaat

107 g/km

date

Dieleman NV

Waasmunster

date

Car-Pass

Renault

Austral

31 450 €

Nieuw Nieuw

2024

26 428 km

Benzine

158 pk

Automaat

142 g/km

date

Paesmans Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

Renault

Austral

36 990 €

2024

18 472 km

Hybride

131 pk

Automaat

105 g/km

date

Renault Brussels - Zaventem

Zaventem

date

Car-Pass

Renault

Austral

27 999 €

2023

18 834 km

Benzine

158 pk

Automaat

141 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

Renault

Austral

38 950 €

2024

6 000 km

Hybride

200 pk

Automaat

102 g/km

date

Meulders BVBA

Putte

date

-

Renault

Austral

32 450 €

2025

6 402 km

Benzine

158 pk

Automaat

143 g/km

date

Renault Garage Dickens

Hoogstraten

date

-