ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/5

Hoe Porsche de eerste VW Golf bouwde (en 4 andere geheimen)

Miljoenen bestuurders rijden rond in een VW Golf. Toch kent het Duitse succesverhaal na 40 jaar nog enkele geheimen voor het grote publiek. Wist je bijvoorbeeld dat het eerste prototype van de Golf door Porsche gebouwd werd?

Écrit par Robin Van den Bogaert

19 Mai 2024

Publicité

Wie kent de Golf niet? Hij staat al sinds 1974 synoniem voor betrouwbaar, veelzijdig en betaalbaar vervoer en is (de zeven generaties samengeteld) intussen zelfs populairder dan zijn legendarische voorganger, de Kever. De teller staat op meer dan 30 miljoen stuks, de Kever bleef steken op 21,5 exemplaren.    

De verjaardag van de Golf is voor Volkswagen de gelegenheid om enkele ‘geheimen’ en leuke archieffoto’s van de Golf te delen.

Made by Porsche

Volkswagen begon al in de jaren zestig na te denken over de vervanging van de Kever. Geen gemakkelijke klus en dus werd ook de hulp van enkele zustermerken ingeroepen. Porsche kwam op de proppen met het Prototype EA 266, het model dat je op de eerste foto bij dit artikel ziet. Deze snelle hatchback had achterwielaandrijving en een motor onder de achterbank. Uiteindelijk viel de keuze op een concept dat samen met Audi werd bedacht: voorwielaandrijving en een watergekoelde motor dwars voorin.

Kever-motor?

Heel eventjes dacht Volkswagen eraan om de motor van de Kever te behouden. De kleine boxermotor had immers zijn betrouwbaarheid bewezen en was gemakkelijk te onderhouden. In 1969 werd zelfs een prototype gebouwd met boxermotor voorin (de rode auto op de foto).  

Ronde koplampen

Als het aan de designers had gelegen, dan had de VW Golf van in het begin vierkante koplampen. Toch koos Volkswagen uiteindelijk voor ronde koplampen om de eenvoudige reden dat die destijds goedkoper te produceren waren.

Elektrisch

Sinds kort is de VW Golf leverbaar als GTE (met benzine- en elektromotor) en als e-Golf, die volledig op stroom rijdt. Maar er was al veel eerder een elektrische Golf. De Citystromer uit 1976 was de eerste elektrische Golf, een prototype op basis van de eerste generatie. Ook de Golf II en III bestonden in een elektrische variant, zelfs in (weliswaar beperkte) serieproductie.

Tweede leven

Officieel ging de Golf I in 1983 uit productie. Maar hij kreeg een tweede leven in de vorm van de CitiGolf, die nog tot 2009 van de band rolde in Zuid-Afrika. Op dat moment zaten we in Europa al aan de zesde Golf-generatie.

 

Robin Van den Bogaert

Publicité

Acheter une Volkswagen Golf ou une voiture similaire

19 990 €

2020

83 005 km

Essence

150 ch

Automatique

142 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

17 950 €

2020

71 534 km

Essence

130 ch

Manuelle

127 g/km

date

Liers Auto Center - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lier

date

Car-Pass

My Way

23 500 €

2021

34 000 km

Essence

110 ch

Automatique

120 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

21 400 €

2023

27 000 km

Essence

110 ch

Manuelle

124 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

15 599 €

2017

111 007 km

Diesel

150 ch

Manuelle

111 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

23 950 €

2021

25 098 km

Essence

131 ch

Automatique

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

26 990 €

2023

34 750 km

Essence

130 ch

Automatique

108 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

23 490 €

2023

20 000 km

Essence

110 ch

Automatique

117 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Mechelen - Volkswagen & Commercial Vehicles

Mechelen

date

Car-Pass

My Way