Jean-Francois Christiaens

24 SEP 2018

5 Lamborghini’s die het grote publiek vergeten is

Of Lamborghini altijd succesvolle producten heeft uitgebracht? Nee: sommige modellen zorgden bij de Italianen voor rode cijfers. Deze 5 auto’s vonden ondanks hun kwaliteiten niet het juiste publiek.

Silhouette

In 1973 presenteerde Lamborghini de Urraco, een compacte 2+2 met V8 centraal achterin, die het moest opnemen tegen de Maserati Merak en Dino 308 GT4. Ondanks zijn looks, V8 en weggedrag vond de Urraco nooit zijn publiek. Het ergste? Lamborghini hield geen rekening met de flop en sloeg de weg van de “rationele” sportwagen in. In 1976 presenteerde de constructeur ook de Silhouette, een targamodel met twee plaatsen. De spierbundel met drieliter V8 kon de verkoopcijfers geen boost geven: na drie jaar had Lamborghini amper 50 exemplaren van de Silhouette verkocht.

Jalpa

En nog had Lamborghini zijn lesje niet geleerd. In 1982 bleef het merk hardnekkig vasthouden aan een instapmodel. De Urraco en Silhouette hadden plaatsgemaakt voor de Jalpa. Die gebruikte dezelfde architectuur, maar met frissere looks. In 1988 trok Lamborghini er de stekker uit: er werden amper 420 exemplaren gemaakt. In 2003 waagde het merk zich pas terug aan een instapmodel. Met meer succes deze keer: dat werd de Gallardo.

Islero

Ferruccio Lamborghini vond de Miura te radicaal en de Espada te mak. Hij vond een middenweg in de Islero, met een V12 voorin en een 2+2-opstelling. Het resultaat was stilistisch te braaf en stond in de schaduw van de flamboyante Miura en gedurfde Espada. Na twee jaar waren er van de Islero en Islero GTS amper 225 exemplaren verkocht.

Jarama

Ook de Islero geen succes? Een technisch gelijkaardig model, maar met een persoonlijker ontwerp moest voor de oplossing zorgen. Gandini inspireerde zich op de succesmodellen maar maakte er een karikaturaal en onevenwichtig resultaat van. Resultaat: minder dan 350 verkochte exemplaren tussen 1970 en 1976.

LM-002

Met de huidige SUV-rage zou je denken dat de nostalgie naar atmosferische V12-motoren en manuele versnellingsbakken deze LM-002 in het vizier zou brengen van collectors. Zeker met de youngtimerkoorts. Maar dat is niet het geval: de LM-002 stapelt de excessen op: te dorstig, te duur in onderhoud, te massief,… Een prijs van 250.000 tot 350.000 lijkt veel, maar is gezien het merk, de techniek en de zeldzaamheid nog redelijk: op een carrière van zeven jaar gingen er nauwelijks meer dan 300 de deur uit.

Advertentie
Advertentie
Advertentie