Jean-Francois Christiaens

18 MEI 2020

5 Volvo’s waar je nog nooit van had gehoord

Als Scandinavisch bedrijf heeft Volvo zich zelden gewaagd aan excentrieke of overdreven originele modellen. Maar tussen alle auto’s die het merk al sinds 1927 bouwt zitten toch een paar meer opvallende exemplaren die vandaag al vergeten zijn.

1. Volvo 164

20200518075649volvo.jpg

Je kent ongetwijfeld de 140-reeks van Volvo. De onverwoestbare auto’s wisten in hun breakversie veel klanten te verleiden bij onze noorderburen. Maar was je op de hoogte van zijn aparte topversie? De 164 onderscheidde zich van de 140 door een statiger front en een robuuste 3.0-zescilinder. Verwacht daarmee echter geen sportieve prestaties, dit model was vooral op comfort gericht.

2. Volvo PV51-PV56

20200518075720volvo.jpg

In de tweede helft van de jaren 1930 bood Volvo een comfortabele, goed gebouwde en robuuste berline aan: de PV51. Er kwamen diverse uitrustingsniveaus en in 1938 onderging het model een facelift (PV53-PV56). Onder de motorkap lag de traditionele zescilinder van 3,7 liter. Tot 1945 bouwde Volvo er bijna 7.000 van.

3. Volvo 66

20200518075614volvo.jpg

De 66 is een heel apart model in de geschiedenis van het merk. In 1973 kocht Volvo de Nederlandse autobouwer DAF. Het model 55, waarvan de carrière in 1972 werd afgesloten, werd door Volvo overgenomen. Het merk bracht een paar wijzigingen aan en bracht hem op de markt als Volvo 66. Originele elementen waren de Renault-motor en de Variomatic-versnellingsbak (een CVT met riemaandrijving).

4. Volvo 262C

20200518075613volvo.jpg

6.622, zoveel exemplaren zijn er van dit model gemaakt. Daarmee heeft de coupé een behoorlijk discrete plaats in de geschiedenis van het merk. De 262C moest Volvo’s premiumimago versterken en werd in Turijn gebouwd door Bertone, dat er enkel V6-motoren in lepelde. Helaas misten deze zescilinders levenslust en reden liefhebbers van dure coupés liever met Duits gerief…

5. Volvo P1900

20200518075738volvo.jpg

Je kent ongetwijfeld de sensuele coupé uit The Saint, de P1800. Maar de P1900, die hem voorging? We vergeven het je als je er niet van had gehoord, aangezien er slechts 68 stuks van zijn gemaakt. Met dit model wou Volvo een soort Europese Corvette op de markt brengen. Het koetswerk was in glasvezel gemaakt, maar zijn viercilinder ontwikkelde slechts 70 pk. Samen met de matige afwerking en torenhoge prijs betekende dit dat de carrière van het model op voorhand gedoemd was te mislukken.
Advertentie
Advertentie
Advertentie