Bruno Wouters

3 MRT 2013

Abarth 2013: nieuw gamma

Tot groot plezier van liefhebbers van bommetjes op wielen, heeft het merk met de schorpioen zijn gamma vernieuwd voor modeljaar 2013. Het volledige gamma zelfs, ook de Punto die een kwart van de verkoop voor zijn rekening neemt.

Van de 500 bestaan nu drie versies: de Abarth 500 Elobarabile, 595 Turismo en 595 Competizione, alledrie verkrijgbaar als hatchback en cabriolet. De 500 beschikt over 135 pk (140 pk met gerobotiseerde bak), terwijl de twee 595’s 160 pk ontwikkelen.

Elaborabile

Voor een aantrekkelijke prijs (17.900 euro) schuift de Abarth 500 Elaborabile een zeer mooie basisuitrusting naar voren: 16-duimsvelgen, airco, een stuurwiel met geïntegreerde bediening (radio, audio), het Blue&Me-systeem (Bluetooth en USB-poort), een lederen versnellingspook, stoffen sportzetels vooraan met contrasterende stiksels en geheugenstand, achteruitrijradars en een neerklapbare achterbank (50/50).

Op de veiligheid werd evenmin beknibbeld, met onder meer ABS-remmen met remkrachtverdeling EBD (geventileerde schijven vooraan), stabiliteitscontrole ESP (ASR, MSR, HBA en Hill Holder), airbags vooraan en opzij en windowbags, evenals kniebescherming voor de bestuurder.

De 500 Elaborabile beschikt over een volledig gamma opties en esthetische en technische kits waarmee iedereen zijn Abarth 500 op maat kan samenstellen.

595

Voor de meer veeleisende liefhebbers zijn de nieuwe Abarth 500 en 500C ook beschikbaar met twee andere versies met nog sportievere ambities. De Abarth 595 Turismo en 595 Competizione gaan voluit met een 1.4 Turbo T-Jet in een versie die 160 pk en 230 Nm ontwikkelt. Dankzij de turbocompressor stuurt deze viercilinder de bommetjes naar een maximumsnelheid van 211 km/u en trekt de auto op van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,5 l/100 km (de CO2-uitstoot 155 g/km of 151 g/km met gerobotiseerde bak).

Op het vlak van veiligheid zijn beide modellen uitgerust met TTC (Torque Transfer Control) dat de overbrenging van het motorkoppel naar de wielen regelt voor een optimale tractie. Verder beschikken ze over deze standaarduitrusting: xenonkoplampen, automatische klimaatregeling, 17-duims aluvelgen, getinte ruiten en achterruiten. Toch onderscheiden beide versies van de Abarth 595 zich met een eigen persoonlijkheid.

Turismo

De 595 Turismo trekt de kaart van de klasse en een typische, sportieve sfeer voor in de chiquere wijken. Zeker met de tweekleurige tint Grigio Pista/Rosso Officina, met een fijne scheidingsbies in zilver. Het interieur is afgewerkt met onder meer een zwart lederen stuur met rode stiksels, sportzetels in rood leder, en niet te vergeten de 595-badge in aluminium op de deuropstappen en de achterdeur. Het pedaal, de deuropstappen en de versnellingspook zijn in glasvezel overtrokken met Alutex-aluminium.

Competizione

De 595 Competizione laat zijn sportieve temperament horen via de Record Monza-knalpot met vier uitgangen. Uiterlijk wordt de wereld van de autosport doorgedreven tot in de titaankleurige 17-duimsvelgen met Brembo-remschijven. Vanbinnen zien we stoffen zetels "Abarth Corsa by Sabelt", een versnellingspook in Ergal en tot slot, pedalen en deuropstappen in aluminium voor nog meer race-uitstraling.

Frustratie

We konden kort achter het stuur kruipen van een 595C Turismo bicolore met mechanische versnellingsbak en vervolgens een Competizione met gerobotiseerde bak. Veel te kort eigenlijk, wat frustrerend was. Deze sexy bommetjes zijn charmanter dan ooit, vooral dankzij het geluid van de Competizione. We hebben ze getest over een afstand van twintig kilometer en dat smaakt naar meer.

De Turismo kost 22.100 euro, de Competizione 23.100 euro. Voor de kappersversie (lees : een 500C) moet je rekenen op 2.000 euro extra. De gerobotiseerde bak kost 1.400 euro extra.

Advertentie
Advertentie
Advertentie