François Piette

2 AUG 2016

Te koop: de persoonlijke Cobra van Carroll Shelby!

De Cobra kent iedereen. Maar hoewel authentieke exemplaren bijzonder zeldzaam zijn, vind je replica’s op elke straathoek. Dit exemplaar kan echter niet authentieker zijn: zijn enige bekende eigenaar is niemand anders dan de oprichter van het merk: Carroll Shelby zelf!

De AC Cobra is het onmogelijke huwelijk tussen een licht Engels chassis en een krachtige Amerikaanse motor. Carroll Shelby gaat omzichtig te werk: eerst vervangt hij de originele tweeliter zes-in-lijn door een 4,2 liter V8, en daarna door een V8 van 4,7 liter. Het vermogen van bijna 300 pk transformeert het frêle chassis in een echt monster. Shelby stapelt de overwinningen op en vernietigt de Europese concurrentie. Dat is de Cobra “289”.

“427”

In 1965 gaat het kleine team van Carroll Shelby nog verder. Deze keer gaat het niet meer om een V8 van 4,7 liter, maar om een “big block” van 7 liter! Het vermogen van ongeveer 400 pk, waanzinnig voor een chassis dat normaal voorzien was voor 100 pk, transformeert de machine volledig. Tegelijk verandert de Cobra ook fysiek, met gespierdere vleugels en een wijd gapende bek. De prestaties zijn ongezien voor die tijd (0 tot 100 km/u in ongeveer 4 seconden), maar alleen de besten weten hem te temmen. Een legende is geboren.

Authentiek

De Cobra’s die je op straat ziet of op meetings zijn zo goed als zeker replica’s. Er werden namelijk slechts 350 exemplaren van deze “427” gebouwd. Dit exemplaar, “CX3178”, is uiteraard volledig authentiek. Het chassisnummer werd in 1965 in Texas besteld door een zekere “Horn-Williams Ford” en kende slechts één eigenaar: Carroll Shelby himself.

Automaat

Sidder en beef: de auto heeft een automaat met drie versnellingen! Voor regelmatig gebruik wilde Carroll Shelby een automaat voor zijn monster. Bijzonder zeldzaam op deze sportwagen, die meestal met een manuele bak met vier versnellingen uitgerust was. De auto bleef eigendom van de oprichter tot aan zijn overlijden. De Cobra werd twee keer gerestaureerd: in 1972 en begin jaren 2000. Bij die restauraties kreeg de auto zijn imposante rolbeugel. Een ander specifiek kenmerk: de auto kreeg een “428” V8, met een iets hogere cilinderinhoud dan de zevenliter, maar met iets minder vermogen (ongeveer 385 pk)…

Schatting

Zo’n tweedehandswagen komt uiteraard niet vaak voor. RM Sotheby’s veilt hem in Monterey op 19 en 20 augustus. De geschatte prijs? Ongeveer 1,5 miljoen euro…
Advertentie
Advertentie
Advertentie