all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Comparaison entre BMW Série 1 blanche et Audi A3 verte sur route dégagée.","nl":"Vergelijking tussen witte BMW 1-serie en groene Audi A3 op een open weg."}
{"fr":"Deux BMW blanches garées devant une maison moderne avec des jardins paysagers.","nl":"Twee witte BMW's geparkeerd voor een modern huis met aangelegde tuinen."}
1/15

BMW 1 Reeks vs Audi A3: titanenstrijd onder premium hatchbacks

Welke van deze opgefriste Duitse uitblinkers in het segment van de premium hatchbacks biedt de beste combinatie van rijplezier en comfort?

Geschreven door Stijn Remels

26 Maart 2025

Advertentie

Voor liefhebbers van premium hatchbacks zijn de Audi A3 en BMW 1 Reeks al jaren twee van de meest begeerde opties. In 2024 kregen beide modellen een facelift, al spreekt BMW liever over een nieuwe generatie. Zijn de aanpassingen groot genoeg om afstand te nemen van elkaar? En zo ja: welke van deze Duitse rivalen verdient je aandacht - en je spaarcenten - het meest? We zetten beide hatchbacks naast elkaar om te zien welke er als beste uit de bus komt.

Design en afmetingen: evolutie vs traditie

De Audi A3 heeft een subtiele designupdate ondergaan waarbij de grille nu iets breder is en geen echte rand meer heeft. Hij wordt geflankeerd door scherpere LED-koplampen waarvan je zelf de lay-out kan veranderen. Wij moeten nog altijd de eerste persoon tegenkomen die hierop zat te wachten…

Met zijn strakke lijnen en atletische proporties straalt de A3 Sportback een zekere ingetogen elegantie uit en is hij na al die jaren nog steeds direct herkenbaar als een A3. Hij meet 4,35 m in lengte, 1,82 m in breedte en 1,44 m in hoogte.

De BMW 1 Reeks kreeg iets fijner getekende nieren en opnieuw ontworpen koplampen, standaard voorzien van LED-verlichting. De meest opvallende wijziging is zijn lager aflopende neus. Met een lengte van 4,36 m, een breedte van 1,80 m en een hoogte van 1,46 m moet je al met een meetlat aan de slag om effectief een verschil in grootte vast te stellen tussen de BMW en de Audi.

BMW mikt met zijn uitvoeringen M Sport design en M sportpakket eerder op een dynamisch en sportief uiterlijk, terwijl de Audi toch eerder inzet op verfijning en elegantie met de Attraction en Advanced uitvoeringen, al biedt Audi de A3 natuurlijk ook zijn sportieve S-line uitrusting aan.

De evolutie van het design vinden wij het meest geslaagd bij de Audi A3. De BMW 1 Reeks wordt wel eens meesmuilend vergeleken met een Kia Ceed en hoewel ze mijlenver uit elkaar liggen, snappen we waar die opmerking vandaan komt als we zijn voorkant vanop een afstand bekijken.

Twee witte BMW's geparkeerd voor een modern huis met aangelegde tuinen. Audi A3 geparkeerd bij zonsondergang op een betonnen parkeerplaats. Audi A3 2023 geparkeerd bij zonsondergang, stijlvolle en moderne achterontwerp.
Advertentie

Interieur en technologie: klassiek vs modern

In de Audi A3 word je bij het instappen verwelkomd door een strak dashboard, met een klassieke opstelling van het centrale scherm. De materialen zijn sinds de facelift opnieuw van topkwaliteit, met zachte oppervlakken en een uitstekende bouwkwaliteit. Iets anders dat uitsteekt - maar dan niet op een goede manier - zijn de luchtroosters rond de tellerpartij: die lijken achteraf gemonteerd, zowel qua plaatsing als qua kwaliteit van het materiaal…

De BMW 1 Reeks benadert het interieur anders met een modernere opbouw van de grote schermen in een boog achter het stuur. De afwerking van het interieur is even solide als bij de Audi, met premium materialen zoals je die verwacht in deze klasse. Zolang je niet te ver naar beneden kijkt…

BMW'siDrive-systeem reageert snel en is handig in gebruik. Jammer is wel dat de draaiknop verdwenen is, maar ronduit vervelend is het feit dat de airco-features via het scherm bediend moeten worden. Op dat vlak doet Audi beter: zij behouden nog een reeks echte druktoetsen onder het touchscreen. Details als dit moeten misschien wel het verschil maken in het eindoordeel.

Moderne interieur van BMW, geavanceerde digitale weergave en stijlvol ontwerp. Interieur van een moderne Audi met digitaal dashboard en multifunctioneel stuurwiel.
Advertentie

Praktisch: exact dezelfde inhoud

Qua binnenruimte ontlopen beide auto's elkaar niet veel. De Audi A3 biedt iets meer hoofdruimte achterin, omdat Audi de achterbank iets verlaagd heeft. De BMW voelt wat minder ruim achteraan, maar het verschil is miniem. In beide hatchbacks kunnen twee volwassenen redelijk comfortabel zitten op de achterbank, maar met drie ontaardt het al snel in een schoudergevecht om je plaats op te eisen.

De kofferruimte bedraagt 380 tot 1.200 liter in de Audi A3 en dat is exact evenveel als in de BMW 1 Reeks! Tenzij je voor een hybride-motor gaat, want dan slinkt de kofferruimte tot 300 liter bij de BMW en tot slechts 280 liter in het geval van de A3, wat toch behoorlijk klein wordt.

Achterbank interieur van een BMW met zwarte leren stoelen en moderne details. Ruime kofferbak van een Volvo XC40 met neergeklapte achterstoelen voor extra laadruimte. Audi auto-interieur met moderne, ruime zwarte leren achterbank. Groene Audi SUV-kofferbak, ruim interieur met geopende achterklep, zichtbare achterlichten.
Advertentie

Aandrijflijnen: kleine en grote hybrides

Over hybrides gesproken: de BMW is enkel verkrijgbaar als 48V micro-hybride bij de 120-versies van de benzine- en dieselmotor. De Audi A3 daarentegen heeft een echte plug-in hybride op de prijslijst staan. Het gaat dan om de 1.5-liter TFSI die elektrische ondersteuning krijgt en beschikbaar is in twee vermogensversies: de 40 en 45 TFSI e, met een totaalvermogen van 150 en 200 kW. Het puur elektrische rijbereik van de A3 gaat van 126 tot 143 km.

Verder vinden we een breed scala aan motoren bij de twee Duitse merken met diesel- en benzinevarianten. BMW koppelt alle motoren aan een automatische versnellingsbak, bij Audi is er wel nog de mogelijkheid om te kiezen voor een manuele 6-bak.

Natuurlijk zijn er nog de bekende sportieve varianten, namelijk de BMW M135 xDRIVE en de Audi S3, waarbij de Audi op papier licht het voordeel heeft qua prestaties. Tot slot is er nog de Audi RS 3, die met zijn 500 Nm koppel en 400 pk de straatstenen uit de grond trekt met vier wielen tegelijk. Voor een even sensationele machine moet je bij BMW opschuiven in het gamma naar de M2 Coupé. Die kost je 10.000 euro meer dan de RS 3 (vanaf 69.050 euro) en laat al dat geweld los op enkel de achterwielen.

Witte BMW M135i 2022 rijdend op bochtige kustweg met kliffen en oceaanzicht.
Advertentie

Rijcomfort: stabiel vs speels

Tijdens het rijden komt het verschil in karakter tussen beide wagens pas echt naar boven. De Audi A3 is zeer stabiel met een geruststellend en voorspelbaar weggedrag. Hij daagt de bestuurder niet spontaan uit tot grote sportiviteit, maar gooi je hem de bocht in, dan merk je wel dat hij zonder problemen doet wat je vraagt.

Bij de BMW is het anders: ook hem stuur je met plezier de bocht in, maar dat doet hij met iets meer speelsheid dan de Audi. Haal je bij de BMW je voet van het gas, dan voel je dat de achterkant levendiger reageert dan bij de Audi, die laatste volgt gewoon zijn traject alsof hij op rails ligt. Maar ga je de grenzen opzoeken, dan is het de Audi die als eerste zijn tractie op de voorwielen gaat verliezen.

Beide wagens zijn comfortabel om kilometers mee te maken, maar bij de BMW 1 Reeks merk je toch dat hij meer neigt naar sportiviteit dan naar comfort, hoewel de vering zeker niet te hard is. Ook de Audi is eerder droog afgeveerd, maar als we hem dan toch een label op moeten kleven, dan zouden we hem eerder comfortabel dan sportief noemen.

Groene Audi A3 op een kronkelige weg, omringd door natuurlijke landschappen.
Advertentie

Prijs: voorzichtig met de optielijst!

In België begint de prijs van de Audi A3 Sportback vanaf 31.350 euro voor de Attraction 30 TFSI 6-bak, oplopend tot vlot voorbij 70.000 euro voor een volledig uitgeruste S3. De BMW 1 Reeks is iets duurder met een startprijs van ongeveer 32.950 euro voor de 116 benzine in basisuitvoering, oplopend tot ruim 72.000 euro voor een volgeladen M135i xDrive.

Bij vergelijkbare uitrustingsniveaus is de BMW doorgaans een beetje duurder dan de Audi. Voor beide geldt dat de optielijst eindeloos lang is, waardoor het eindbedrag snel kan oplopen. Qua restwaarde staan beide merken bekend om hun goede waardevastheid.

Zwarte Audi A3 rijdt in schemering met lichten aan op bochtige weg. Witte BMW X2 rijdt door bocht op bergweg met zonlicht op de achtergrond. Witte BMW M135i op bochtige weg, bos op achtergrond, bewolkte lucht.
Advertentie

Conclusie: een kwestie van prioriteiten

We vreesden er al voor, maar we kunnen hier geen echte winnaar aanwijzen. De keuze tussen de Audi A3 en BMW 1 Reeks komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur en prioriteiten.

Beide excelleren ze in hun algemene kwaliteitsindruk, allebei zijn ze redelijk in hun ruimteaanbod en ook laten ze elk heel af en toe een steekje vallen, zoals bij de bediening van de ventilatie in de BMW.

Er is echter één groot verschil te noteren. Voor de bestuurder die prioriteit geeft aan echt rijplezier, zal de BMW 1 Reeks voor meer voldoening zorgen dan de Audi A3 Sportback.

Beide auto's bewijzen nog maar eens waarom de Duitse merken nog steeds de standaard zetten in dit segment.

Stijn
							Remels

Stijn Remels

Advertentie

Koop een BMW 1 Reeks of vergelijkbare auto

BMW

116

24 899 €

2024

18 552 km

Benzine

109 pk

Automaat

134 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

118

28 995 €

2024

13 502 km

Benzine

136 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

116

20 900 €

2021

72 430 km

Benzine

109 pk

Automaat

133 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

116

23 894 €

2021

55 902 km

Benzine

109 pk

Automaat

122 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

135

19 499 €

Prijs Prijs

2015

132 473 km

Benzine

320 pk

Automaat

182 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

116

12 499 €

2018

139 157 km

Diesel

116 pk

Manueel

111 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

118

32 199 €

Prijs Prijs

2024

22 331 km

Diesel

150 pk

Automaat

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

118

24 449 €

2021

79 438 km

Benzine

136 pk

Automaat

113 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass


Koop een Audi A3 of vergelijkbare auto

Audi

A3

36 990 €

Prijs Prijs

2025

5 000 km

Benzine

150 pk

Automaat

129 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

26 995 €

2023

37 625 km

Benzine

110 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

A3

15 490 €

Prijs Prijs

2019

62 099 km

Benzine

116 pk

Manueel

129 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Audi

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

34 980 €

2025

10 km

Benzine

116 pk

Automaat

133 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Audi

A3

33 490 €

Prijs Prijs

2024

5 000 km

Benzine

116 pk

Automaat

122 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

24 490 €

Prijs Prijs

2024

8 205 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Antwerpen - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Antwerpen

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

9 990 €

Prijs Prijs

2013

146 154 km

Diesel

105 pk

Manueel

Tweedehands

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Audi

A3

29 990 €

Prijs Prijs

2024

17 311 km

Benzine

150 pk

Automaat

134 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus