ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"Comparaison entre BMW Série 1 blanche et Audi A3 verte sur route dégagée.","nl":"Vergelijking tussen witte BMW 1-serie en groene Audi A3 op een open weg."}
{"fr":"Deux BMW blanches garées devant une maison moderne avec des jardins paysagers.","nl":"Twee witte BMW's geparkeerd voor een modern huis met aangelegde tuinen."}
1/15

BMW 1 Reeks vs Audi A3: titanenstrijd onder premium hatchbacks

Welke van deze opgefriste Duitse uitblinkers in het segment van de premium hatchbacks biedt de beste combinatie van rijplezier en comfort?

Écrit par Stijn Remels

26 Mars 2025

Publicité

Voor liefhebbers van premium hatchbacks zijn de Audi A3 en BMW 1 Reeks al jaren twee van de meest begeerde opties. In 2024 kregen beide modellen een facelift, al spreekt BMW liever over een nieuwe generatie. Zijn de aanpassingen groot genoeg om afstand te nemen van elkaar? En zo ja: welke van deze Duitse rivalen verdient je aandacht - en je spaarcenten - het meest? We zetten beide hatchbacks naast elkaar om te zien welke er als beste uit de bus komt.

Design en afmetingen: evolutie vs traditie

De Audi A3 heeft een subtiele designupdate ondergaan waarbij de grille nu iets breder is en geen echte rand meer heeft. Hij wordt geflankeerd door scherpere LED-koplampen waarvan je zelf de lay-out kan veranderen. Wij moeten nog altijd de eerste persoon tegenkomen die hierop zat te wachten…

Met zijn strakke lijnen en atletische proporties straalt de A3 Sportback een zekere ingetogen elegantie uit en is hij na al die jaren nog steeds direct herkenbaar als een A3. Hij meet 4,35 m in lengte, 1,82 m in breedte en 1,44 m in hoogte.

De BMW 1 Reeks kreeg iets fijner getekende nieren en opnieuw ontworpen koplampen, standaard voorzien van LED-verlichting. De meest opvallende wijziging is zijn lager aflopende neus. Met een lengte van 4,36 m, een breedte van 1,80 m en een hoogte van 1,46 m moet je al met een meetlat aan de slag om effectief een verschil in grootte vast te stellen tussen de BMW en de Audi.

BMW mikt met zijn uitvoeringen M Sport design en M sportpakket eerder op een dynamisch en sportief uiterlijk, terwijl de Audi toch eerder inzet op verfijning en elegantie met de Attraction en Advanced uitvoeringen, al biedt Audi de A3 natuurlijk ook zijn sportieve S-line uitrusting aan.

De evolutie van het design vinden wij het meest geslaagd bij de Audi A3. De BMW 1 Reeks wordt wel eens meesmuilend vergeleken met een Kia Ceed en hoewel ze mijlenver uit elkaar liggen, snappen we waar die opmerking vandaan komt als we zijn voorkant vanop een afstand bekijken.

Twee witte BMW's geparkeerd voor een modern huis met aangelegde tuinen. Audi A3 geparkeerd bij zonsondergang op een betonnen parkeerplaats. Audi A3 2023 geparkeerd bij zonsondergang, stijlvolle en moderne achterontwerp.
Publicité

Interieur en technologie: klassiek vs modern

In de Audi A3 word je bij het instappen verwelkomd door een strak dashboard, met een klassieke opstelling van het centrale scherm. De materialen zijn sinds de facelift opnieuw van topkwaliteit, met zachte oppervlakken en een uitstekende bouwkwaliteit. Iets anders dat uitsteekt - maar dan niet op een goede manier - zijn de luchtroosters rond de tellerpartij: die lijken achteraf gemonteerd, zowel qua plaatsing als qua kwaliteit van het materiaal…

De BMW 1 Reeks benadert het interieur anders met een modernere opbouw van de grote schermen in een boog achter het stuur. De afwerking van het interieur is even solide als bij de Audi, met premium materialen zoals je die verwacht in deze klasse. Zolang je niet te ver naar beneden kijkt…

BMW'siDrive-systeem reageert snel en is handig in gebruik. Jammer is wel dat de draaiknop verdwenen is, maar ronduit vervelend is het feit dat de airco-features via het scherm bediend moeten worden. Op dat vlak doet Audi beter: zij behouden nog een reeks echte druktoetsen onder het touchscreen. Details als dit moeten misschien wel het verschil maken in het eindoordeel.

Moderne interieur van BMW, geavanceerde digitale weergave en stijlvol ontwerp. Interieur van een moderne Audi met digitaal dashboard en multifunctioneel stuurwiel.
Publicité

Praktisch: exact dezelfde inhoud

Qua binnenruimte ontlopen beide auto's elkaar niet veel. De Audi A3 biedt iets meer hoofdruimte achterin, omdat Audi de achterbank iets verlaagd heeft. De BMW voelt wat minder ruim achteraan, maar het verschil is miniem. In beide hatchbacks kunnen twee volwassenen redelijk comfortabel zitten op de achterbank, maar met drie ontaardt het al snel in een schoudergevecht om je plaats op te eisen.

De kofferruimte bedraagt 380 tot 1.200 liter in de Audi A3 en dat is exact evenveel als in de BMW 1 Reeks! Tenzij je voor een hybride-motor gaat, want dan slinkt de kofferruimte tot 300 liter bij de BMW en tot slechts 280 liter in het geval van de A3, wat toch behoorlijk klein wordt.

Achterbank interieur van een BMW met zwarte leren stoelen en moderne details. Ruime kofferbak van een Volvo XC40 met neergeklapte achterstoelen voor extra laadruimte. Audi auto-interieur met moderne, ruime zwarte leren achterbank. Groene Audi SUV-kofferbak, ruim interieur met geopende achterklep, zichtbare achterlichten.
Publicité

Aandrijflijnen: kleine en grote hybrides

Over hybrides gesproken: de BMW is enkel verkrijgbaar als 48V micro-hybride bij de 120-versies van de benzine- en dieselmotor. De Audi A3 daarentegen heeft een echte plug-in hybride op de prijslijst staan. Het gaat dan om de 1.5-liter TFSI die elektrische ondersteuning krijgt en beschikbaar is in twee vermogensversies: de 40 en 45 TFSI e, met een totaalvermogen van 150 en 200 kW. Het puur elektrische rijbereik van de A3 gaat van 126 tot 143 km.

Verder vinden we een breed scala aan motoren bij de twee Duitse merken met diesel- en benzinevarianten. BMW koppelt alle motoren aan een automatische versnellingsbak, bij Audi is er wel nog de mogelijkheid om te kiezen voor een manuele 6-bak.

Natuurlijk zijn er nog de bekende sportieve varianten, namelijk de BMW M135 xDRIVE en de Audi S3, waarbij de Audi op papier licht het voordeel heeft qua prestaties. Tot slot is er nog de Audi RS 3, die met zijn 500 Nm koppel en 400 pk de straatstenen uit de grond trekt met vier wielen tegelijk. Voor een even sensationele machine moet je bij BMW opschuiven in het gamma naar de M2 Coupé. Die kost je 10.000 euro meer dan de RS 3 (vanaf 69.050 euro) en laat al dat geweld los op enkel de achterwielen.

Witte BMW M135i 2022 rijdend op bochtige kustweg met kliffen en oceaanzicht.
Publicité

Rijcomfort: stabiel vs speels

Tijdens het rijden komt het verschil in karakter tussen beide wagens pas echt naar boven. De Audi A3 is zeer stabiel met een geruststellend en voorspelbaar weggedrag. Hij daagt de bestuurder niet spontaan uit tot grote sportiviteit, maar gooi je hem de bocht in, dan merk je wel dat hij zonder problemen doet wat je vraagt.

Bij de BMW is het anders: ook hem stuur je met plezier de bocht in, maar dat doet hij met iets meer speelsheid dan de Audi. Haal je bij de BMW je voet van het gas, dan voel je dat de achterkant levendiger reageert dan bij de Audi, die laatste volgt gewoon zijn traject alsof hij op rails ligt. Maar ga je de grenzen opzoeken, dan is het de Audi die als eerste zijn tractie op de voorwielen gaat verliezen.

Beide wagens zijn comfortabel om kilometers mee te maken, maar bij de BMW 1 Reeks merk je toch dat hij meer neigt naar sportiviteit dan naar comfort, hoewel de vering zeker niet te hard is. Ook de Audi is eerder droog afgeveerd, maar als we hem dan toch een label op moeten kleven, dan zouden we hem eerder comfortabel dan sportief noemen.

Groene Audi A3 op een kronkelige weg, omringd door natuurlijke landschappen.
Publicité

Prijs: voorzichtig met de optielijst!

In België begint de prijs van de Audi A3 Sportback vanaf 31.350 euro voor de Attraction 30 TFSI 6-bak, oplopend tot vlot voorbij 70.000 euro voor een volledig uitgeruste S3. De BMW 1 Reeks is iets duurder met een startprijs van ongeveer 32.950 euro voor de 116 benzine in basisuitvoering, oplopend tot ruim 72.000 euro voor een volgeladen M135i xDrive.

Bij vergelijkbare uitrustingsniveaus is de BMW doorgaans een beetje duurder dan de Audi. Voor beide geldt dat de optielijst eindeloos lang is, waardoor het eindbedrag snel kan oplopen. Qua restwaarde staan beide merken bekend om hun goede waardevastheid.

Zwarte Audi A3 rijdt in schemering met lichten aan op bochtige weg. Witte BMW X2 rijdt door bocht op bergweg met zonlicht op de achtergrond. Witte BMW M135i op bochtige weg, bos op achtergrond, bewolkte lucht.
Publicité

Conclusie: een kwestie van prioriteiten

We vreesden er al voor, maar we kunnen hier geen echte winnaar aanwijzen. De keuze tussen de Audi A3 en BMW 1 Reeks komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur en prioriteiten.

Beide excelleren ze in hun algemene kwaliteitsindruk, allebei zijn ze redelijk in hun ruimteaanbod en ook laten ze elk heel af en toe een steekje vallen, zoals bij de bediening van de ventilatie in de BMW.

Er is echter één groot verschil te noteren. Voor de bestuurder die prioriteit geeft aan echt rijplezier, zal de BMW 1 Reeks voor meer voldoening zorgen dan de Audi A3 Sportback.

Beide auto's bewijzen nog maar eens waarom de Duitse merken nog steeds de standaard zetten in dit segment.

Stijn
							Remels

Stijn Remels

Publicité

Acheter une BMW 1 Reeks ou une voiture similaire

BMW

118

30 899 €

2024

22 117 km

Essence

136 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Beliën Neerpelt

Neerpelt

date

Car-Pass

BMW

116

20 900 €

2023

52 110 km

Essence

109 ch

Manuelle

134 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

120

23 894 €

2021

75 110 km

Essence

178 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

118

27 990 €

2024

14 037 km

Essence

136 ch

Automatique

131 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

BMW

116

21 995 €

2021

55 902 km

Essence

109 ch

Automatique

122 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

116

20 900 €

2023

35 387 km

Essence

109 ch

Manuelle

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

118

28 594 €

2024

47 371 km

Essence

140 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

118

19 350 €

2021

51 362 km

Essence

136 ch

Manuelle

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass


Acheter une Audi A3 ou une voiture similaire

Audi

A3

27 500 €

2024

25 841 km

Hybride

110 ch

Automatique

116 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Audi

S3

51 990 €

2024

12 969 km

Essence

333 ch

Automatique

186 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

26 990 €

2023

23 896 km

Essence

110 ch

Automatique

116 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

32 990 €

2025

7 500 km

Essence

150 ch

Automatique

127 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

26 490 €

2020

35 400 km

Essence

150 ch

Manuelle

128 g/km

date

Raes Oostkamp - Audi

Oostkamp

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

29 990 €

2024

45 415 km

Essence

150 ch

Automatique

134 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Audi Zaventem

Sint-Stevens-Woluwe

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

32 985 €

2025

7 km

Diesel

116 ch

Manuelle

124 g/km

date

Van Mossel Sint-Niklaas - Audi

Sint-Niklaas

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

19 990 €

2021

85 279 km

Essence

110 ch

Automatique

101 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

My Way