Robin Van den Bogaert

21 FEB 2013

Audi A3 e‑tron: stekkerhybride

Audi presenteert op het salon van Genève zijn eerste plug-inhybride. De Audi A3 e-tron combineert een benzine- en elektromotor om maar 1,5 l/100 km te verbruiken.

De A3 e-tron rijdt alleen op de elektromotor, alleen op de benzinemotor of in de hybridemodus waarbij de elektromotor de benzinemotor aanvult, bijvoorbeeld als de bestuurder veel vermogen vraagt.

Het is dus geen puur elektrische wagen, maar een hybride waarvan je de batterijen aan de stekker kunt opladen. Dankzij het efficiënte aandrijfsysteem verbruikt deze vijfdeurs gemiddeld maar 1,5 l/100 km (CO2: 35 g/km). In de elektrische modus geraak je wel maar vijftig kilometer ver en rijdt de A3 e-tron niet sneller dan 130 km/u.

Prestaties

Maar hij kan nog veel beter. Werken de 1.4 TFSI-benzinemotor (110 kW of 150 pk) en de elektromotor (75 kW of 102 pk) samen, dan bedraagt de maximale output 204 pk en 350 Nm koppel. Hiermee zijn een sprint naar 100 km/u in 7,6 seconden en een topsnelheid van 222 km/u mogelijk.  De kracht wordt overgebracht op de voorwielen via een transmissie met dubbele koppeling, waarin de ingenieurs de elektromotor hebben geïntegreerd.

Nog even geduld

De A3 e-tron beleeft begin maart zijn wereldpremière op het salon van Genève, maar het duurt nog even voor we het definitieve model te zien krijgen. In 2014 wil Audi starten met de verkoop.

Advertentie
Advertentie
Advertentie