Deze zomer gaat de legendarische W12 van Bentley, na nog enkele laatste exemplaren van onder meer de Batur en Batur Convertible te dienen, definitief op pensioen... En nu kennen we zijn opvolger!

Na 105.000 twaalfcilindermotoren te hebben geïnstalleerd in tal van verschillende modellen van Bentley de laatste 20 jaar, neemt een plug-inhybride V8 nu het stokje over als topmotor van de nieuwe wagens van het merk. Een motorisatie die Bentley de krachtigste, meest dynamische, responsieve en efficiënte motor uit zijn geschiedenis noemt!

Meer dan 750 pk en 80 km autonomie voor de V8 PHEV

De aandrijflijn wordt de 'Ultra Performance Hybrid' genoemd, en bestaat uit een 4 liter-V8 gekoppeld aan een elektromotor. Zonder nog alle details te onthullen, zegt Bentley wel al dat het totale vermogen meer dan 750 pk zal bedragen, wat meer is dan de twee Baturs en minstens 91 pk meer dan de W12 uit de nieuwste Flying Spur en Continental GT W12 Speed! De batterij maakt het dan weer mogelijk om een volledig elektrisch rijbereik van 80 km te halen, terwijl de CO2-uitstoot minder dan 50 g/km zou bedragen volgens de WLTP-cyclus. Met andere woorden: het wordt de Britse variant van de V8 PHEV die al onder de kap zit van de Lamborghini Urus SE en de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT.

Prikkelend geluid

Deze belangrijke aankondiging voor Bentley gaat ook gepaard met een korte videoclip. In die twintig seconden lange video laat de Britse constructeur ons al het geluid van zijn nieuwe plug-inhybride V8 horen! Een timbre dat best goed klinkt. Na het filmpje een paar keer te hebben beluisterd, vragen we ons zelfs af of de V8 misschien zelfs beter klinkt dan de legendarische twaalfcilinder-in-W... Maar wat denk jij?