Bruno Wouters

7 DEC 2009

Bevlieging van de ingenieurs?

Dat is alleszins de vraag die wij ons stelden bij het zien van de technische kenmerken van het vlaggenschip van BMW.

We laten de eeuwige vraag of zo’n krachtige auto’s wel verantwoord zijn even ter zijde. BMW gaf de pers de mogelijkheid om de eigenschappen van deze aantrekkelijke maar dure auto grondig te testen. Op een groot en verlaten militair vliegveld ontmoeten we Danny Janssens, instructeur bij BMW en de Federale Politie. Met behulp van een indrukwekkend aantal kegeltjes heeft hij op de piste een veeleisend parcours uitgezet. Tijdens de rit wacht ons een uitwijktest, een noodstop, een slalom, een haarspeldbocht en een ‘s’-bocht die aan 150 km/uur genomen wordt. Auto’s van 2,4 ton en voor de X5 en X6 ook nog een hoog zwaartepunt: dit wordt een interessante test!

‘M’ als in machtig

De BMW X5 M en de X6 M hebben niet minder dan 555 pk onder de kap. In slechts 4,7 seconden spurten zij van 0 naar 100 km/uur. Speciaal voor deze test werd een versnellingsindicator gemonteerd: de beruchte ‘g’-meter. Tijdens de acceleratietest steeg hij tot een respectabele 0,75 g. Zo’n krachtige wagen kan maar best over uitstekende remmen beschikken. Het remsysteem werd speciaal bestudeerd en verstevigd. Achter de standaard 20-duimsvelgen verschuilen zich vooraan remschijven van 395 mm met remklauwen met vier zuigers, terwijl achteraan schijven van 385 mm dienst doen.

‘G’-krachten

Als we met volle kracht de remmen intrappen, meet de g-meter een vertraging van 1,05 g. In de ‘s’-bocht lopen de laterale g-krachten op tot 1 g. Het is verbazend hoe de technologische vooruitgang de wetten van de fysica buitenspel lijkt te zetten. Deze SUV’s (Sports Utility Vehicle) rijden verbluffend efficiënt. De discussie over het nut van deze auto’s is nog lang niet gevoerd en uiteindelijk zullen we maar weinig van deze modellen tegenkomen op onze wegen. Het zijn als het ware rijdende bewijzen van de knowhow die een constructeur als BMW weet op te bouwen. We moeten deze wagens dan ook eerder als een visitekaartje beschouwen dan als een realistisch antwoord op de mobiliteitsproblematiek.

Punch

In de namiddag leidde een knap uitgedacht roadbook ons over Limburgse, Duitse en Nederlandse wegen. Tijdens onze rit kwamen we heel wat motorrijders tegen. Een teken dat de wegen op onze route erg aantrekkelijk waren. Op het stuur van onze X5 M bevindt zich de ‘M’-knop. Met deze knop worden de parameters van de motor en het chassis ultrasportief afgesteld. Plots voelt de 2,5 ton zware mastodont erg lichtvoetig aan. De 555 pk’s stuwen de X5 M als een raket vooruit. Met de ongelooflijk efficiënte remmen zet je de auto in de bocht en met het gas op de plank accelereren we licht driftend de bocht weer uit. Verbluffend, geweldig, zalig.

750

We zetten ons roadbook verder aan het stuur van de 750i xDrive. Net een klein salon op wielen. De auto is minder opzichtig en minder krachtig dan een X5 of een X6 M. Met zijn 4,4-liter V8-motor van 407 pk is hij een erg aangename reisgezel en is hij bovendien heel wat redelijker als zijn twee merkgenoten. De 750i xDrive biedt in alle afstellingen een opmerkelijk comfort. Maar toch reageert hij verbazend levendig voor een limousine. Jammer genoeg is de prijs ‘hoog’. Zeker als de auto met heel wat aangename maar dure opties is uitgerust. De 750i xDrive kost minstens 107.200 euro. Voor een X5 M tel je 110.850 euro neer, terwijl de X6 M 113.100 euro moet kosten. De optielijsten van BMW lijken wel eindeloos. Gelukkig zijn de X5 en de X6 standaard al behoorlijk uitgerust.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie