Na BYD, met een zelf ontwikkelde batterij, en Mercedes-Benz en Stellantis, beide met een batterij van Factorial Energy, lanceert BMW vandaag het nieuws dat ook zij in München een testwagen hebben rondrijden om solid-state batterijen te testen.
BMW Group zet volgende stap in samenwerking met Solid Power
De batterijen komen van Solid Power, een Amerikaanse leverancier waar BMW al sinds 2016 mee samenwerkt en in 2021 ook in geïnvesteerd heeft. De accu die hier getest wordt, is een zogenaamd Gen5 type van Solid Power met prismatische cellen en maakt gebruik van elektrolyten op basis van sulfide.
Precieze details over de energiedichtheid van de batterijen die hier door BMW getest worden, zijn er niet, maar op de website van Solid Power valt te lezen dat ze all-solid-state batterijen ontwikkelen met een energiedichtheid van 390 tot 560 Wh/kg, al zijn dat voorlopig nog streefcijfers en geen werkelijk behaalde waarden.



Solid-state praktijktest in de BMW i7 luxesedan
De testingenieurs hebben gekozen voor een BMW i7 en je kan ze natuurlijk geen ongelijk geven. Of er naast comfort-overwegingen ook een andere (technische) reden is om te kiezen voor dit luxueuze en hightech model, is niet duidelijk. Het doel van de test is alleszins om na te gaan hoe de cellen zich in de praktijk gedragen: hoe de cellen uitzetten, of de druk onder controle kan worden gehouden en hoe goed de temperatuur van de cellen beheerd kan worden. BMW denkt de test enkele maanden te laten duren om zo voldoende data en inzichten te verwerven.
Gezien de grote voordelen van deze nieuwe ontwikkelingen, is het de vraag wie er als eerste een bruikbare solid-state batterij in een productiemodel krijgt. Solid-state batterijen beloven immers een betere energiedichtheid, waardoor een compacter en lichter batterijpakket evenveel of meer rijbereik kan bieden dan de pakketten die nu gebruikt worden en dat zelfs tegen een lagere kost. Daarnaast zouden ze ook veiliger zijn en beter bestand tegen hoge temperaturen.