François Piette

14 JAN 2013

Chevrolet Corvette: vol steroïden

De afgelopen zestig jaar kende de Corvette maar zes generaties. De presentatie van een nieuw model gaat dus niet onopgemerkt voorbij. Vandaag bijvoorbeeld, met de zevende Corvette. Chevrolet maakte hem duivelser, doeltreffender en zuiniger dan ooit.

Stingray is terug

De Stingray, de venijnige Corvette die in 1963 verscheen, is terug! Vijftig jaar later komt hij de Europese concurrenten uitdagen met zijn agressieve allures en mengeling van uitgesproken rondingen en stevige spieren. Het gamma is nog altijd even kleurrijk. De afmetingen blijven compact: 4,5 meter lang, bijna 1,9 meter breed en maar 1,2 meter hoog.  

Vuurkracht

Zoals aangekondigd, doet deze motor niet mee met de huidige trend om te downsizen. Terecht, want het gaat nog altijd om de eeuwige 6.2 V8 die meer dan 450 pk en een koppel van 610 Nm levert. Hij werd herzien en beschikt nu over directe injectie, uitschakeling van de helft van de cilinders bij geringe belasting, variabele distributie, enzovoort. 

De Corvette staat bekend om zijn vulkanische temperament. Chevrolet maakte het geheel lichter met koolstofvezel (motorkap, verwijderbaar dak, …), composietmaterialen en een structuur van aluminium. Dat laat toe om voluit het vermogen te benutten. 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in ongeveer vier seconden.

Twee transmissies

Uiteraard wordt voor de Amerikaanse markt een automaat met zes versnellingen en schakelpaletten aan het stuur aangeboden. Maar niet alleen, want vreemd genoeg verkiezen de Amerikanen hun sportwagens met handgeschakelde bak. De Corvette beschikt over een nieuw exemplaar met zeven versnellingen en een systeem dat zorgt voor de juiste versnelling bij het juiste toerental (Active Rev Matching), net als de Nissan 370 Z.

Racer

Zijn evenwicht benadert de perfectie (50/50 gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras) waardoor de Corvette zijn kracht optimaal kan benutten. Voor wie op circuit rijdt, raadt Chevrolet het Z51 Performance Package aan, een ronkende naam voor enkele opties die de wagen versterken op circuit (elektronisch zelfblokkerend differentieel, droog carter, koeling voor de transmissie en het differentieel, andere remmen en een aeropakket).   

Vijf rijmodi

Een draaiknop met vijf standen voor twaalf parameters past de Corvette aan elke situatie aan: Weather (natte ondergrond), Eco (origineel, voor een Corvette), Tour (comfort), Sport (spreekt voor zich) en Track (circuitgebruik). Het doet ons denken aan een zekere Ferrari 458 Italia …

Uitrusting

Zoals het een Amerikaan betaamt, is de geluidsinstallatie erg belangrijk voor de Corvette. Hij beschikt over tien luidsprekers, al tegengewicht voor het lage gegrom van de V8. Tot slot is er een nieuwe multitmediasysteem met een scherm van 8 duim en een head-updisplay dat je kunt personaliseren.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ