Corvette-liefhebbers hebben misschien al ooit de bijna mythische naam “Zora” horen vallen. Die naam gaat terug naar Zora Arkus-Duntov, de ingenieur die met het idee kwam om een V8 te monteren in de C1 in 1955. Maar hij had nog wildere dromen: een extreme Corvette met middenmotor was voor hem het ultieme streefdoel, maar ondanks de vele tests, is het nooit gelukt die droom waar te maken…

Advertentie
Advertentie

Tot nu! Zora is jammer genoeg in 1996 overleden, maar het idee overleefde zijn bedenker. Wie dacht dat de ZR1 het absolute toppunt was: think again!

Chevrolet ZR1X: monsterlijke cijfers

Laat de cijfers even inzinken:

  • Gecombineerd vermogen: 1.267 pk
  • 0-100 km/u: in minder dan 2 seconden
  • Quarter mile: in minder dan 9 seconden
  • Topsnelheid: voorlopig onbekend, maar de ZR1 haalt al 375 km/u

Dat zijn geen cijfers voor een supercar, maar voor een hypercar. Ter vergelijking: een McLaren W1 kan met 25 pk meer geen betere cijfers voorleggen, integendeel, hij is bijna een seconde trager van 0 naar 100 km/u. Impressionant! Het is dan ook met recht en rede dat Chevrolet in zijn communicatie het woord supercar ingeruild heeft voor hypercar om deze ZR1X te beschrijven.

Zijkant detail van een Chevrolet Corvette ZR1X, grijze carrosserie en aerodynamisch ontwerp.
Twee Chevrolet Corvette C8 op een racecircuit, zilveren en felgele modellen.
Advertentie
Advertentie

Het beste van 2 werelden: V8 AWD hybride

Het is duidelijk dat Chevrolet hier al lang naar toe aan het werken was. “Vanaf dag één hebben we de architectuur van de Corvette met middenmotor ontworpen met de ZR1X in gedachten,” geeft General Motors senior VP Ken Morris toe. Het brengt het beste van alle C8-modellen dan ook samen in deze ZR1X. De twin-turbo V8 komt quasi ongewijzigd uit de ZR1, goed voor een koppel van 1.122 Nm en een vermogen van 1.079 pk. Daaraan wordt de hybride aandrijving op de voorwielen uit de E-Ray gekoppeld die hier, dankzij een grotere netto-capaciteit van de 1,9 kWh batterij, goed is voor nog eens 188 pk en 196 Nm. De ondersteuning via de elektromotor op de voorwielen - en dus ook de vierwielaandrijving - blijft van kracht tot een snelheid van zo’n 257 km/u…

Om die kracht in toom te houden, is de Corvette ZR1X voorzien van bijzondere remmen: keramische koolstofschijven van 420 mm op de vier wielen, met remklauwen met 10 zuigers vooraan en 6 achteraan. Ook het chassis werd aangepast ten opzichte van de ZR1, maar Chevrolet benadrukt dat de ZR1X niet enkel voor het circuit is ontwikkeld, maar evengoed een comfortabele tourer kan zijn. Voor wie toch de limieten wil opzoeken op het circuit, is er het ZTK Performance pakket met een aangepaste ophanging en Michelin’s Pilot Cup 2R banden. Wie dat allemaal niet nodig heeft, maar enkel extra downforce wil, kan opteren voor het Carbon Aero pakket.

Luxe interieur van de Chevrolet Corvette met sportieve zwart-rode stoelen.
Zwarte Chevrolet auto met rode strepen, slanke koplampen en een grote achterspoiler.

Hoeveel kost de ZR1X “budget hypercar”?

Chevrolet lanceert de ZR1X meteen als coupé en als cabrio. Prijzen zijn nog niet bekend, maar naar verwachting zullen die vlot richting de 250.000 dollar gaan. Prijzig, maar relatief gezien een koopje als je weet dat een McLaren W1 tien keer zo duur is. Een Ferrari F80 kost je minstens 3 miljoen euro, als je een van die gelimiteerde hypercars vast kan krijgen tenminste. Chevrolet zet trouwens geen limiet op het productieaantal van de Corvette ZR1X.

Met die geschatte prijs zou hij ook onder de prijs duiken van die andere Amerikaanse krachtpatser, de Ford Mustang GTD, die 300.000 dollar zou gaan kosten. En als Chevrolet er zin in heeft, dan is het pas gevestigde record van de GTD op de Nürnburgring mogelijk alweer in gevaar…

Advertentie
Advertentie