of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Feu arrière de voiture concept Tindaya avec paysage volcanique en arrière-plan.","nl":"Achterlicht van Tindaya conceptauto met vulkanisch landschap op de achtergrond."}

Cupra Tindaya: mysterieuze ‘vulkanische’ conceptcar

Cupra zal op het salon van München niet alleen de definitieve versie van zijn elektrische stadsauto Raval voorstellen. Het vurige merk binnen de Volkswagen-groep neemt ook dit conceptmodel Tindaya mee in de bagage.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

21 Augustus 2025

Advertentie

Cupra blijft aan kracht winnen. Het gamma van het jonge, “sportieve en hippe” merk van de Volkswagen-groep blijft uitbreiden. De nieuwste verwachte toevoeging, de compacte elektrische Raval, zal niet de enige blikvanger zijn op de Cupra-stand tijdens de IAA Mobility in München begin september. Cupra kondigt ook de komst aan van een conceptcar genaamd Tindaya.

Vulkanische berg

Het concept Tindaya ontleent zijn naam aan een vulkanische berg op het eiland Fuerteventura, dat deel uitmaakt van de Canarische Eilanden. Volgens Cupra weerspiegelt het “rotsachtige oppervlak met koperkleurige weerkaatsingen” van die berg het visuele DNA van het merk. En de “ruwe vorm” van de berg sluit ook aan bij de “materialen en texturen” die typerend zijn voor Cupra’s designfilosofie. Kortom, achter al deze marketingtaal schuilt vooral de boodschap dat dit Tindaya-concept de grote esthetische lijnen uitzet voor toekomstige modellen van Cupra.

Symbiose tussen mens en machine

Maar dat is nog niet alles: dit concept is niet alleen een visuele leidraad voor Cupra’s vernieuwde designtaal, het moet ook de visie van het merk op de relatie tussen bestuurder en wagen tastbaar maken. Een ambitieus programma, dat voorlopig nog vaag blijft en waarvan we hopen de concrete invulling te ontdekken zodra het concept volledig wordt onthuld. Tot dan moeten we het stellen met de teasende slogan van het merk (“No drivers, no Cupra”) en de summiere uitleg erbij: het concept Tindaya “zet maximaal in op de bestuurder, en biedt tegelijk een unieke ervaring die de emoties van de bestuurder versterkt.”

 

 

Afspraak ter plaatse in München begin september om te ontdekken wat dit alles echt betekent…

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie