Cupra blijft aan kracht winnen. Het gamma van het jonge, “sportieve en hippe” merk van de Volkswagen-groep blijft uitbreiden. De nieuwste verwachte toevoeging, de compacte elektrische Raval, zal niet de enige blikvanger zijn op de Cupra-stand tijdens de IAA Mobility in München begin september. Cupra kondigt ook de komst aan van een conceptcar genaamd Tindaya.
Vulkanische berg
Het concept Tindaya ontleent zijn naam aan een vulkanische berg op het eiland Fuerteventura, dat deel uitmaakt van de Canarische Eilanden. Volgens Cupra weerspiegelt het “rotsachtige oppervlak met koperkleurige weerkaatsingen” van die berg het visuele DNA van het merk. En de “ruwe vorm” van de berg sluit ook aan bij de “materialen en texturen” die typerend zijn voor Cupra’s designfilosofie. Kortom, achter al deze marketingtaal schuilt vooral de boodschap dat dit Tindaya-concept de grote esthetische lijnen uitzet voor toekomstige modellen van Cupra.
Symbiose tussen mens en machine
Maar dat is nog niet alles: dit concept is niet alleen een visuele leidraad voor Cupra’s vernieuwde designtaal, het moet ook de visie van het merk op de relatie tussen bestuurder en wagen tastbaar maken. Een ambitieus programma, dat voorlopig nog vaag blijft en waarvan we hopen de concrete invulling te ontdekken zodra het concept volledig wordt onthuld. Tot dan moeten we het stellen met de teasende slogan van het merk (“No drivers, no Cupra”) en de summiere uitleg erbij: het concept Tindaya “zet maximaal in op de bestuurder, en biedt tegelijk een unieke ervaring die de emoties van de bestuurder versterkt.”
Afspraak ter plaatse in München begin september om te ontdekken wat dit alles echt betekent…