of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/9

De 5 geheimen van de Golf

<p>Het gaat er zo vaak over: de Golf kwam voor het eerst op de markt in 1974 en is vandaag aan zijn derde generatie toe. Achter zijn fenomenale succes gaan echter een paar redelijk onbekende geheimen schuil.</p>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

15 Juni 2020

Advertentie

1. VW probeerde de Kever al 20 jaar lang te vervangen!

Van een olifantsdracht gesproken. Van in het begin van de jaren 1950 zocht Volkswagen naar een opvolger voor de Kever. Heel wat projecten passeerden de revue, onder meer met Porsche, Pininfarina en Ghia.

2. Zo goed als alle architecturen kwamen in aanmerking


Tijdens de ontwikkeling heeft Volkswagen geen enkele piste overgeslagen: van een luchtgekoelde motor voorin over een centraal achterin geplaatste krachtbron met achterwielaandrijving, bijna alle oplossingen zijn in overweging genomen. Uiteindelijk werd gekozen voor een watergekoelde viercilinder in lijn en voorwielaandrijving.

3. Italiaanse designer

Aan de vooravond van de jaren 1970 besliste Volkswagen om de taak toe te vertrouwen aan een 32 jaar jonge Italiaanse ontwerper: Giorgetto Giugiaro. Hij had al een mooi CV als ‘vader’ van de Alfa Romeo Giulia, Maserati Ghibli, Fiat Dino en dergelijk meer.

4. De directie geloofde niet in de kansen van de GTI…


Het project van de Golf GTI werd quasi in het geheim ontwikkeld, na de kantooruren. Het idee om een 1,6-litermotor met injectie en zo’n 110 pk in de auto te proppen wist de directie nauwelijks aan te spreken. Die dacht er zo’n 5.000 exemplaren van te assembleren.

5. De herkomst van de naam blijft een mysterie

Hoe vreemd het ook moge lijken, niemand weet echt zeker waarom Volkswagen besliste om het model Golf te dopen. Volgens sommige geruchten zou de naam verwijzen naar de golfstroom, anderen menen dat het te maken heeft met de gelijknamige sport, zoals de Polo. Die laatste hypothese lijkt de meest waarschijnlijke.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

31 990 €

2025

5 000 km

Benzine

116 pk

Automaat

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Mechelen - Volkswagen & Commercial Vehicles

Mechelen

date

Car-Pass

My Way

19 990 €

2020

83 005 km

Benzine

150 pk

Automaat

142 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

21 400 €

2023

27 000 km

Benzine

110 pk

Manueel

124 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

23 500 €

2021

34 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

44 990 €

2025

5 000 km

Hybride

150 pk

Automaat

7 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Anderlecht - Volkswagen & Commercial Vehicles

Anderlecht

date

Car-Pass

My Way

14 990 €

2019

58 500 km

Benzine

130 pk

Manueel

115 g/km

date

Delbar Rekkem - Skoda

Rekkem

date

Car-Pass

My Way

23 950 €

2021

25 098 km

Benzine

131 pk

Automaat

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

29 990 €

2025

2 500 km

Diesel

116 pk

Automaat

117 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Mechelen - Volkswagen & Commercial Vehicles

Mechelen

date

Car-Pass

My Way