all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/8

De Mercedes EQXX reed meer dan 1.000 km op de openbare weg!

De EQXX reed vanuit Sindelfingen in Duitsland naar Cassis aan de Côte d’Azur, en dat op één enkele batterijlading!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

14 April 2022

Advertentie

De Mercedes Vision EQXX had 11 uur en 32 minuten nodig om de 1.008 km af te leggen die Sindelfingen en Cassis van elkaar scheiden. Eens ter plaats zat er nog 15 % of 140 km rijbereik in de batterij, en dat zonder onderweg te laden. Het gemiddelde verbruik kwam daarmee op een belachelijk lage 8,7 kWh/100 km! De cijfers zijn bevestigd door een expert van de TÜV Süd!

Reële omstandigheden

Begin dit jaar onthulde Mercedes zijn Vision EQXX. Het merk wilde de concept car niet in de garage stof laten vergaren, maar wel de theorie toetsen aan de praktijk, en het leverde daarbij geen half werk. De EQXX doorkruiste de Zwitserse en Italiaanse Alpenwegen met hellingen van soms 5%. Op de Duitse autostrades haalde hij ook enkele keren snelheden tot 140 km/u, en hij kreeg af te rekenen met slecht weer en temperaturen die schommelden rond het vriespunt. Kortom, reële rijomstandigheden en alles wat elektrische auto’s haten. 





Petje af

De in het dak gemonteerde zonnepanelen zorgden voor 2% extra rijbereik, of zo’n 25 kilometer op een traject van iets meer dan 1.000 km. Het moet gezegd dat de auto over alle karakteristieken beschikt om te slagen in deze uitdaging: een Cx van amper 0.17, Bridgestone banden met een zeer lage rolweerstand en een gewicht van niet meer dan 1.755 kg, ondanks een batterij van 100 kWh. Maar dat maakt de prestatie niet minder impressionant!

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie