1. 26 september
De eerste beelden en info gaf BMW al vrij. Maar om hem in het echt te zien heb je nog geduld nodig. Zijn eerste publieke optreden is op BMW’s NEXTGen-evenement in München eind juni. In september staat hij op het salon van Frankfurt, en de grote lanceringsdatum op de markt is 26 september 2019.
2. 3 versnellingsbakken
Bij zijn lancering is de 1-Reeks beschikbaar met vijf motoren: twee benzines en drie diesels. Afhankelijk van je keuze daar zijn er drie versnellingsbakken: een manuele zesbak, een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten of een achttrapsautomaat. Je hebt ook de keuze tussen voor- en vierwielaandrijving.
3. 20 liter
De afmetingen van de nieuwe BMW 1-Reeks blijven min of meer ongewijzigd. Maar de omschakeling naar voorwielaandrijving zorgt er wel voor dat de koffer 20 liter ruimer is dan die van het uitgaande model: 380 liter in totaal. De achterbank is nog steeds in drie delen neerklapbaar (40/20/40), en daardoor maak je 1.200 liter aan ruimte vrij. Voor het eerst is de 1-Reeks ook verkrijgbaar met een elektrisch openende kofferklep.
4. 3,3 centimeter
Ook de passagiers achteraan profiteren van het nieuwe voorwielaangedreven platform. De wielbasis is 2 centimeter kleiner maar de knieruimte neemt wel met 3,3 centimeter toe.
5. 30 kilogram
Omdat de kofferklep en motorkap onder meer aluminium gebruiken en er verder ook meer staal met hoge trekweerstand wordt gebruikt, is de nieuwe 1-Reeks 30 kilogram lichter dan zijn voorganger. Dat doet ook de CO2-uitstoot afnemen: de zuinigste diesel laat 100 g/km optekenen.
6. 0,7 m²
Voor het eerst is de BMW 1-Reeks ook beschikbaar met een groot panoramisch schuifdak. Het oppervlak daarvan bedraagt 0,7 m². Het deel dat opent meet 70 op 76 cm.
7. 9,2 duim
De topversie van het infotainmentsysteem is gekoppeld aan een 10,25 duim groot touchscreen. Voor het eerst is er ook een head-updisplay in de 1-Reeks. Daarmee tover je informatie rechtstreeks op de voorruit op een gekleurd oppervlak van 9,2 duim.