Pierre-Benoit Sepulchre

7 JUN 2021

Dit is waarom de CO2‑uitstoot van moderne auto’s stijgt

De stijging laat zich door twee factoren verklaren.

Het Europese milieuagentschap EEA heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat in 2019 de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven personenwagens en bestelwagens onder de kritische grens is gebleven die de Europese overheid had bepaald.

Toch vereist dat goede nieuws enige nuance, want de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is al drie jaar na elkaar aan het stijgen. Een merkwaardige paradox in een tijd waar autobouwers alles doen om de uitstoot te verminderen binnen het kader van de steeds strengere uitstootnormen.

Wat verklaart dan die stijging?

Concreet lag de gemiddelde CO2-uitstoot (van nieuwe auto’s ingeschreven in de EU, het VK, Noorwegen en IJsland) gemeten tijdens laboratoriumtests in 2019 op 122 g/km, wat gemiddeld 1,6 g/km meer was dan in 2018. De bestelwagens zijn daarentegen op hetzelfde niveau gebleven, met zowel in 2018 als in 2019 een uitstoot van 158 g/km gemiddeld.

De verklaring voor die verhoging is niet ver te zoeken. Enerzijds kopen we tegenwoordig met zijn allen meer benzinewagens dan diesels – en we weten dat die eerste doorgaans een iets hogere CO2-uitstoot hebben – en anderzijds vallen vandaag vooral benzine-SUV’s in de smaak bij het grote publiek. Die zijn zwaarder en stoten dus logischerwijze ook meer uit. Op die manier is het niet meer zo verrassend dat het Europese wagenpark steeds meer CO2 begint uit te stoten.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie