of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Porsche électrique sur route côtière panoramique au coucher du soleil, montagnes en arrière-plan.","nl":"Elektrische Porsche op schilderachtige kustweg bij zonsondergang, bergen op de achtergrond."}
{"fr":"Porsche Cayenne électrique roulant sur autoroute, arrière plan clair et ciel dégagé.","nl":"Elektrische Porsche Cayenne rijdt op de snelweg, heldere achtergrond en blauwe lucht."}
1/13

Porsche Cayenne Electric (2026): de SUV der superlatieven is gearriveerd

Porsche stelt zijn volledig elektrische Cayenne voor en opent meteen de bestellingen. Een 800 volt-SUV vol superlatieven: 850 kW (1.156 pk), 1.500 Nm, van 0 tot 100 km/u in 2,5 s, een WLTP-rijbereik van 642 km en ultrasnel laden tot 400 kW. En de prijs?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

19 November 2025

Advertentie

De grote broer van de elektrische Porsche Macan is officieel onthuld: hier is de Cayenne Electric. Een SUV gebouwd op het 800 volt PPE-platform van Porsche en Audi, en die de Cayenne-familie vervoegt naast de benzine- en plug-in hybrideversies, die gewoon verder in productie blijven.

Design Porsche Cayenne Electric 2026

Porsche is al even bezig met de marketingcampagne rond de elektrische Cayenne. Na de prototypes in testfase, de bevestiging van draadloos laden via inductie, een volledige blik op het interieur met gebogen scherm en zelfs een testrit in een licht gecamoufleerd exemplaar, is het nu tijd voor de officiële voorstelling. We krijgen het definitieve design te zien, volledig ontdaan van camouflage. De nieuwe Cayenne combineert frisse Porsche-designelementen, zoals verlichte 3D LED-letters achteraan, met zo glad mogelijke oppervlakken. Het resultaat is een indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, mede dankzij de actieve aerodynamische elementen van het PPA-systeem (Porsche Active Aerodynamics).

Elektrische Porsche Cayenne rijdt op de snelweg, heldere achtergrond en blauwe lucht.
Advertentie

13 cm langere wielbasis dan de benzine-Cayenne

Zijn specifieke platform zorgt ook voor andere proporties dan bij de klassieke Cayenne. Hij is weliswaar amper 5,5 cm langer, maar de overhangen zijn verkort en de wielbasis is flink opgerekt met 13 cm. Concreet betekent dit een totale lengte onder de 5 meter (4.985 mm) en een wielbasis van meer dan 3 meter (3.023 mm), wat ten goede komt aan de ruimte achterin. Achterpassagiers reizen in eerste klas met standaard elektrisch verstelbare zitplaatsen.

781 l + 90 l bagageruimte en 3,5 ton trekvermogen

Qua praktische eigenschappen biedt de Cayenne Electric een royale kofferruimte van 781 liter (uitbreidbaar tot 1.588 l). Daarnaast is er een ruime frunk vooraan van 90 liter. Voor wie vaak met een aanhanger rijdt: de elektrische Cayenne kan tot 3,5 ton trekken, wat hem bijzonder geschikt maakt voor veeleisende vrijetijdsbestedingen.

Groene Porsche Cayenne geparkeerd voor bergen onder een bewolkte hemel. Luxe interieur Porsche met zwarte lederen stoelen en modern panoramisch schuifdak. Luxe interieur met zwarte lederen stoelen en elektrische bediening, herkenbare Porsche.
Advertentie

Cayenne Turbo Electric: de krachtigste productie-Porsche ooit

Porsche heeft niet bespaard op de aandrijflijn van zijn elektrische Cayenne. Bij de lancering zijn er twee versies: de Porsche Cayenne Electric en de Porsche Cayenne Turbo Electric. Die laatste is meteen de krachtigste straatlegale Porsche ooit gebouwd. Zijn twee elektromotoren leveren samen tot 850 kW (1.156 pk) en een koppel van 1.500 Nm wanneer de ‘Launch Control’ is geactiveerd. Daarmee schiet deze kolos in 2,5 s van 0 naar 100 km/u en gaat hij in slechts 7,4 s door naar 200 km/u. De topsnelheid ligt op 260 km/u.

Achterkant Porsche Turbo-detail, verlicht logo, moderne sportieve uitstraling, metallic groene kleur. Porsche velg met gele remklauwen en prestatieband van dichtbij.
Advertentie

Porsche Cayenne Electric

Een stuk “redelijker”, als dat woord al van toepassing is, is de Cayenne Electric. Die ontwikkelt tot 325 kW (442 pk) en 835 Nm koppel. Ook hier wordt gebruikgemaakt van twee motoren voor permanente vierwielaandrijving. De prestaties blijven indrukwekkend: 0 tot 100 km/u in 4,8 s en een topsnelheid van 230 km/u.

Grijze Porsche Cayenne op landelijke weg met bergen op de achtergrond, dramatische verlichting. Achterkant Porsche Cayenne met iconisch logo en stijlvolle achterlichten. Close-up van de koplampen van een grijze Porsche Taycan voor autoblog.
Advertentie

113 kWh voor 642 km WLTP-rijbereik

Beide versies beschikken over een forse 113 kWh-batterij die werkt op 800 volt. Daarmee haalt de Cayenne Electric een rijbereik van 642 km WLTP, terwijl de Cayenne Turbo Electric het houdt op 623 km WLTP.

Dankzij de 800 volt-architectuur kan hij ook razendsnel laden. Het snellaadvermogen loopt op tot 390 kW, met pieken tot 400 kW. Zo laad je van 10 tot 80% in “minder dan 16 minuten”, volgens Porsche. Of goed voor ruim 300 km extra rijbereik in amper 10 minuten. Ter herinnering: de Cayenne Electric biedt ook draadloos laden via inductie aan, met een vermogen tot 11 kW. Zo kun je thuis laden zonder ooit een kabel aan te raken.

De groene elektrische Porsche Macan laadt draadloos op in een moderne oprit.
Advertentie

Porsche Driver Experience met gebogen scherm

Deze nieuwe Cayenne Electric vol superlatieven onderscheidt zich ook door de grootste digitale display-oppervlakte ooit in een Porsche. Het dashboard bestaat uit een gebogen OLED-hoofdscherm genaamd “Flow Display” en een digitaal instrumentenpaneel van 14,25 inch. Voor de passagier voorin is optioneel een apart scherm van 14,9 inch beschikbaar. Wie all-in wil gaan, kan ook kiezen voor een gigantisch head-up display met augmented reality en een effectieve grootte van 87 inch.

Luxe interieur van een Porsche Cayenne met modern touchscreen en hoogwaardige afwerking.
Advertentie

Prijs en lancering Porsche Cayenne Electric 2026 in België

Porsche opent officieel de bestellingen voor zijn nieuwe Cayenne Electric en Cayenne Turbo Electric. De eerste leveringen worden verwacht in 2026. In België start de Cayenne Electric bij 108.147,80 euro. De krachtigste versie, de Cayenne Turbo Electric, kost minstens 169.461,25 euro.

Twee moderne elektrische Porsches geparkeerd voor een eigentijds gebouw met hangende begroeiing.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Porsche Cayenne of vergelijkbare auto

Porsche

Cayenne

47 800 €

2018

75 000 km

Benzine

340 pk

Automaat

205 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Porsche

Cayenne

128 990 €

2024

30 000 km

Hybride

470 pk

Automaat

37 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Porsche

Cayenne

69 000 €

2022

62 720 km

Hybride

340 pk

Automaat

76 g/km

date

MyWay Kontich

Kontich

date

Car-Pass

My Way