De grote broer van de elektrische Porsche Macan is officieel onthuld: hier is de Cayenne Electric. Een SUV gebouwd op het 800 volt PPE-platform van Porsche en Audi, en die de Cayenne-familie vervoegt naast de benzine- en plug-in hybrideversies, die gewoon verder in productie blijven.
Design Porsche Cayenne Electric 2026
Porsche is al even bezig met de marketingcampagne rond de elektrische Cayenne. Na de prototypes in testfase, de bevestiging van draadloos laden via inductie, een volledige blik op het interieur met gebogen scherm en zelfs een testrit in een licht gecamoufleerd exemplaar, is het nu tijd voor de officiële voorstelling. We krijgen het definitieve design te zien, volledig ontdaan van camouflage. De nieuwe Cayenne combineert frisse Porsche-designelementen, zoals verlichte 3D LED-letters achteraan, met zo glad mogelijke oppervlakken. Het resultaat is een indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, mede dankzij de actieve aerodynamische elementen van het PPA-systeem (Porsche Active Aerodynamics).

13 cm langere wielbasis dan de benzine-Cayenne
Zijn specifieke platform zorgt ook voor andere proporties dan bij de klassieke Cayenne. Hij is weliswaar amper 5,5 cm langer, maar de overhangen zijn verkort en de wielbasis is flink opgerekt met 13 cm. Concreet betekent dit een totale lengte onder de 5 meter (4.985 mm) en een wielbasis van meer dan 3 meter (3.023 mm), wat ten goede komt aan de ruimte achterin. Achterpassagiers reizen in eerste klas met standaard elektrisch verstelbare zitplaatsen.
781 l + 90 l bagageruimte en 3,5 ton trekvermogen
Qua praktische eigenschappen biedt de Cayenne Electric een royale kofferruimte van 781 liter (uitbreidbaar tot 1.588 l). Daarnaast is er een ruime frunk vooraan van 90 liter. Voor wie vaak met een aanhanger rijdt: de elektrische Cayenne kan tot 3,5 ton trekken, wat hem bijzonder geschikt maakt voor veeleisende vrijetijdsbestedingen.



Cayenne Turbo Electric: de krachtigste productie-Porsche ooit
Porsche heeft niet bespaard op de aandrijflijn van zijn elektrische Cayenne. Bij de lancering zijn er twee versies: de Porsche Cayenne Electric en de Porsche Cayenne Turbo Electric. Die laatste is meteen de krachtigste straatlegale Porsche ooit gebouwd. Zijn twee elektromotoren leveren samen tot 850 kW (1.156 pk) en een koppel van 1.500 Nm wanneer de ‘Launch Control’ is geactiveerd. Daarmee schiet deze kolos in 2,5 s van 0 naar 100 km/u en gaat hij in slechts 7,4 s door naar 200 km/u. De topsnelheid ligt op 260 km/u.


Porsche Cayenne Electric
Een stuk “redelijker”, als dat woord al van toepassing is, is de Cayenne Electric. Die ontwikkelt tot 325 kW (442 pk) en 835 Nm koppel. Ook hier wordt gebruikgemaakt van twee motoren voor permanente vierwielaandrijving. De prestaties blijven indrukwekkend: 0 tot 100 km/u in 4,8 s en een topsnelheid van 230 km/u.



113 kWh voor 642 km WLTP-rijbereik
Beide versies beschikken over een forse 113 kWh-batterij die werkt op 800 volt. Daarmee haalt de Cayenne Electric een rijbereik van 642 km WLTP, terwijl de Cayenne Turbo Electric het houdt op 623 km WLTP.
Dankzij de 800 volt-architectuur kan hij ook razendsnel laden. Het snellaadvermogen loopt op tot 390 kW, met pieken tot 400 kW. Zo laad je van 10 tot 80% in “minder dan 16 minuten”, volgens Porsche. Of goed voor ruim 300 km extra rijbereik in amper 10 minuten. Ter herinnering: de Cayenne Electric biedt ook draadloos laden via inductie aan, met een vermogen tot 11 kW. Zo kun je thuis laden zonder ooit een kabel aan te raken.

Porsche Driver Experience met gebogen scherm
Deze nieuwe Cayenne Electric vol superlatieven onderscheidt zich ook door de grootste digitale display-oppervlakte ooit in een Porsche. Het dashboard bestaat uit een gebogen OLED-hoofdscherm genaamd “Flow Display” en een digitaal instrumentenpaneel van 14,25 inch. Voor de passagier voorin is optioneel een apart scherm van 14,9 inch beschikbaar. Wie all-in wil gaan, kan ook kiezen voor een gigantisch head-up display met augmented reality en een effectieve grootte van 87 inch.

Prijs en lancering Porsche Cayenne Electric 2026 in België
Porsche opent officieel de bestellingen voor zijn nieuwe Cayenne Electric en Cayenne Turbo Electric. De eerste leveringen worden verwacht in 2026. In België start de Cayenne Electric bij 108.147,80 euro. De krachtigste versie, de Cayenne Turbo Electric, kost minstens 169.461,25 euro.













