of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

De eerste break van Mercedes-Benz is … Belgisch

De eerste break gebouwd door Mercedes-Benz is Belgisch. Gustaf Elmer, topman van de I.M.A. (de voormalige importeur van het merk in België), had het idee om origineel model te creëren voor de assemblagefabriek in Mechelen. Vanaf 1958 deed Elmer een beroep op Jos Vermeersch, een koetswerkexpert, om een break te ontwerpen op basis van de berline 180 Ponton.

Geschreven door Pierre-Benoit Sepulchre

19 Mei 2024

Advertentie

Ongeveer 125 breaks afgeleid van dit model werden gebouwd tussen 1958 en 1961. Daarna volgde al snel een productie op grotere schaal, deze keer in rechtstreekse samenwerking met de hoofdzetel in Stuttgart. In november 1963 werd een prototype van de 190 Heckflosse naar Duitsland gestuurd. Na alle noodzakelijke voorbereidingen, werden enkele preseriemodellen gebouwd. En in januari 1965 ging de Universal break eindelijk in productie.

De Universal werd hetzelfde jaar voorgesteld op het salon van Brussel op 20 januari. Hij was afgeleid van de modellen 190 en 190 D Heckflosse. Het gamma werd een jaar later uitgebreid met een S-Klasse, gebaseerd op de versie 230 S. In vier jaar werden in totaal 2.754 stuks gebouwd, waarvan slechts 336 van de 230 S.

Binnen de geschiedenis van Mercedes-Benz is de Universal misschien maar een voetnoot, maar hij bepaalde wel de toekomst van de gezinsbreak bij het merk. Sinds de 123-reeks heeft elke E-Klasse een break gekregen die als referentie geldt in het segment.

Pierre-Benoit
							Sepulchre

Pierre-Benoit Sepulchre

Foto’s: Daimler AG

Advertentie