Wim Bervoets

31 OKT 2016

Peugeot 3008: volop in het avontuur

Met de nieuwe 3008 kiest Peugeot resoluut voor de vlucht vooruit. De gloednieuwe SUV moet niet alleen zijn voorganger doen vergeten, maar past ook in de strategie van de Fransen om zich beter in de markt te positioneren.

Advertentie
Advertentie

Peugeot wil het namelijk iets hogerop zoeken. Het mikt daarvoor niet alleen op de GT- en GT Line-uitvoeringen, maar ook op de SUV-markt. Zo kreeg onlangs niet alleen de 2008 een facelift, maar werd ook de 5008 voorgesteld. Die ruilde zijn monovolumejasje in voor dat van een SUV. Een eer die dus ook deze 3008 te beurt valt.

Wat bedoel je precies met SUV?

Er is eerst en vooral het design natuurlijk. Had zijn voorganger nog wat weg van een verhoogde break, dan krijgt het nieuwe model een stoerdere look. Hij heeft niet alleen een verticalere grille, maar ook een hogere bodemvrijheid: tot 22 cm in totaal. En de Fransman mag dan wel voorwielaangedreven zijn, hij kan worden besteld met Advanced Grip Control, dat op moeilijkere ondergrond voor meer trekkracht moet zorgen en ook een afdaalhulp omvat.

Hoe ziet hij er binnenin uit?

Zoals elke moderne Peugeot beschikt de 3008 over de i-Cockpit met het kenmerkende kleine stuur, maar met enkele evoluties: zo kan je het instrumentenpaneel aanpassen zodat het onder meer navigatie-instructies weergeeft (zoals Audi met zijn “Virtual Cockpit” doet), en werd het infotainmentsysteem aangevuld met enkele kantelschakelaars zodat je sneller tussen menu’s kunt switchen. Een verbetering, maar om de temperatuur aan boord aan te passen, moet je nog steeds een stapje te veel zetten. En ondanks de frisse look van het interieur (met inzetstukken in stof) leek de assemblagekwaliteit een steekje te laten vallen, met dashboardpanelen die niet altijd naadloos aansloten. Jammer!

En qua laadruimte?

Daar heb je absoluut geen reden tot klagen: de Peugeot 3008 kan er mee met de besten in zijn segment. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en vormt een vlakke laadvloer, de koffervloer kan je uitschuiven, en de voorste passagierszetel is ook neerklapbaar voor lange voorwerpen. De laadruimte bedraagt 520 liter en kan worden uitgebreid tot 1.580 liter, en tot slot kan je een elektrische kofferklep bestellen die je met een voetzwaai onder de achterbumper kunt openen.

Uit welke motoren kan ik kiezen?

Benzinemotoren zijn er in de vorm van de 1.2 PureTech, met 130 pk en manuele zesbak of zestrapsautomaat, en de 1.6 THP. Die heeft 165 pk en komt alleen met de EAT6-automaat. Diesels zijn er dan weer als 1.6 BlueHDi met 100, 115 en 120 pk (de eerste twee met manuele bak, de laatste met automaat), en als 2.0 BlueHDi met 136, 150 en 180 pk. Ook hier kan je de eerste twee alleen met manuele versnellingsbak bestellen en de topversie met automaat.

Rijdt de Peugeot 3008 comfortabel?

Binnenin heb je alleszins plaats genoeg: zowel vooraan als achteraan is het comfortabel toeven met hoofd, armen en benen. Alleen zonde dat de rugleuning van de voorzetels (die uit de 308 GTi lijken geplukt) meer op design gericht is dan op steun en comfort. En wat rijcomfort betreft: pluspunten zijn er zeker voor Peugeot omdat het ondanks het lage gewicht (nog geen 1.400 kg) van de 3008 geen dynamische (lees: hard afgeveerde) machine heeft gemaakt. Comfortabel rijdt hij dus zeker, maar wanneer het wegdek oneffen wordt - en dat wil in ons land wel eens voorvallen – lijkt de ophanging langere oneffenheden moeilijker te verteren.

Hoe doen de motoren het?

De eerste motor die we probeerden, was de 1.6 THP van 165 pk, gekoppeld aan de EAT6-automaat. Die maakt als benzinetopper de verwachtingen niet helemaal waar: hij lijkt in de 3008 zich niet ten volle te kunnen ontplooien, en we vermoeden dat de combinatie met de trage EAT6-automaat daar voor iets tussen zit. Maar Peugeot belooft beterschap: er zou binnenkort een achttrapsautomaat aankomen. De 1.6 BlueHDi met manuele zesbak die we daarna probeerden, en die bij ons waarschijnlijk het gros van zijn verkoop voor zijn rekening zal nemen, bleek daarna een verademing: het samenspel tussen motor en versnellingsbak was een veel aangenamere combinatie. De 2.0 BlueHDi met 180 pk bleek dan weer een geschikte dieseltopper: niet overdreven snel, maar wel romig en koppelrijk, maar ook hier – helaas – alleen in combinatie met de automaat.

Wat krijg ik voor mijn geld?

De Peugeot 3008 begint vanaf € 25.300. Daarvoor krijg je de 1.2 PureTech turbobenzine met 130 pk, in een correct uitgeruste Access-versie. Wij zouden, ongeacht de motor, echter voor zo’n € 4.000 meer twee trapjes hoger gaan, naar de Allure-versie. Dan heb je niet alleen een automatische klimaatregeling en snelheidsregelaar, maar ook parkeersensoren voor- en achteraan, rijstrookassistentie, automatische lichten en ruitenwissers en een navigatiesysteem met aanraakscherm en smartphone-verbinding.

Besluit?

De Peugeot 3008 slaat een bladzijde in zijn geschiedenis om en kiest nu resoluut voor het SUV-avontuur. Hij gaat daarbij niet uitsluitend voor avontuur, sportiviteit óf comfort, maar kiest eerder voor een aanvaardbaar compromis tussen de drie. Een combinatie die heel wat gezinnen moet kunnen overtuigen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie