of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/4

Elektrische Volvo XC40 wijdt innovatief elektronisch platform in

In een lang persbericht rond de veiligheid van zijn toekomstige elektrische XC40 verklapt Volvo dat het model een nieuw en modulair elektronisch platform inhuldigt.

Geschreven door Bert Troubleyn

25 September 2019

Advertentie

20190925085831volvoxc40.jpg

“De zuiver elektrische XC40 SUV is Volvo’s eerste elektrische auto en een van de veiligste wagens op de weg”, zo roept Volvo in een persbericht. “Welk type aandrijflijn een Volvo ook gebruikt, hij moet veilig zijn” – het omgekeerde had ons meer verbaasd, maar goed. “De crash-ingenieurs hebben de hele voorstructuur moeten wijzigen omdat daar geen motor meer zit”. Je zou verwachten dat een auto net veiliger wordt wanneer je een gigantisch blok van onbuigzaam metaal verwijdert dat in de passagiersruimte kan binnendringen bij een crash, zeker als je in de plaats een grote leegte krijgt zodat je meer kreukelzone kan creëren. Maar Volvo lijkt het omgekeerde te suggereren. Verder lezen we dat alles in het werk is gesteld om bij een crash zowel de passagiersruimte als de onderaan de auto gemonteerde hoogspanningsbatterij te beschermen. Ook de structuur van het achterste gedeelte van de auto is herwerkt omdat daar een elektromotor is bijgekomen. Zoals voor de meeste elektrische auto’s meldt Volvo tot slot dat het gevaar op een koprol gevoelig wordt gereduceerd omdat de onderin geplaatste zware batterij het zwaartepunt van de auto danig verlaagt.

20190925085832volvoxc40.jpg
20190925085933volvoxc40.jpg

ADAS

Het interessantste nieuws zit hem echter op het einde: de elektrische XC40 mag een volledig nieuw elektronisch platform voor zijn rijhulpmiddelen inwijden. Dit nieuwe ADAS (voor Advanced Driver Assistance Systems) is ontwikkeld door Zenuity, een joint-venture van Volvo en het Zweedse Veoneer, dat ook aan heel wat andere autoconstructeurs zijn diensten verleent. “Het nieuwe ADAS-platform is moduleerbaar en bestaat uit een waaier aan radars, camera’s en ultrasoonsensoren. Door zijn moduleerbare aard kan het eenvoudig verder worden ontwikkeld en legt het de grondvesten voor een verdere invoering van autonome rijtechnologie”. Het ziet er dus naar uit dat de elektrische XC40 een soort testlabo wordt voor de verdere ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het nieuwe model wordt onthuld op 16 oktober.

20190925090011volvoxc40.jpg
Bert
							Troubleyn

Bert Troubleyn

Advertentie

Koop een Volvo XC40 of vergelijkbare auto

Volvo

XC40

22 990 €

2019

73 032 km

Benzine

163 pk

Automaat

165 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

Car-Pass

My Way

Volvo

XC40

26 490 €

2022

41 377 km

Benzine

129 pk

Automaat

164 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

Volvo

XC40

35 990 €

2024

7 408 km

Benzine

129 pk

Automaat

168 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

Volvo

XC40

31 495 €

2024

19 274 km

Benzine

129 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Volvo

XC40

30 995 €

2022

41 954 km

Hybride

211 pk

Automaat

41 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Volvo

XC40

31 495 €

2024

18 305 km

Benzine

129 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Volvo

XC40

31 495 €

2024

17 990 km

Benzine

129 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Volvo

XC40

24 499 €

2020

137 395 km

Hybride

261 pk

Automaat

41 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass