ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Eco etiek !

Occasions
1/7

Eco etiek !

De golf van ecologisch meer verantwoorde modellen gaat aan geen enkele constructeur voorbij en ook het grote Ford voelt zich genoodzaakt om dergelijke versies op de markt te brengen. Als eerste komt de Focus met een Econetic versie. Ondanks dat de aanpassingen vrij miniem lijken, zakt het verbruik toch tot 4,3 liter terwijl de CO2 uitstoot tot 114 gr/km beperkt blijft.

Écrit par François Piette

16 Mai 2024

Publicité

Presentatie

De Focus Econetic is op de Focis 1.6 TDCI gebaseerd en werd verrassend genoeg op slechts enkele punten aangepast. De aerodynamica werd verfijnd, de ophanging werd verlaagd en de olie van de versnellingsbak geeft minder weerstand…en dat is het zowat. Geen spectaculaire modificaties dus, maar het moet gezegd dat de TDCI’s uit zichzelf al behoorlijk zuinig zijn. Hier zoek je tevergeefs naar een langere overbrenging of een speciaal motorbeheer. Toch één groot mankement: op de 90pk kan je geen partikelfilter verkrijgen! Voor een ecologisch gerichte wagen is dit op zijn minst onbegrijpelijk te noemen.

Motor

De motor heeft uiteraard niets van zijn aangename werking verloren en is nog steeds even soepel, terwijl hij ook graag eens in de toeren klimt. Onze testwagen had de 90-pk onder de kap en die lijken meer dan voldoende te zijn om de Focus vlot vooruit te krijgen. Met 215 Nm die vrijkomen bij een lage 1750 toeren is dat niet zo verwonderlijk. De versnellingsbak blijft erg aangenaam om te bedienen, maar telt slechts vijf gangen. Eigenlijk zou een zesbak welkom zijn, want daardoor kan het toerental op de snelweg nog wat naar beneden en kunnen de versnellingen wat korter bij elkaar gelegd worden.

Wegligging

De beperkte modificaties hebben aan het aangename weggedrag van de Focus niets veranderd. Hij blijft dus zeker en plezierig rijden. Het serie gemonteerde sportonderstel maakt hem op bochtige wegjes zelfs ronduit amusant. De auto stuurt erg strak, terwijl de koets nergens gaat hangen. En om dat alles in goede banen te leiden krijg je de beschikking over een prima stuurinrichting. Toppie!

Comfort

Het comfort lijdt niet al te sterk onder de sport-ophanging. De demping is stevig, maar absorbeert de oneffenheden voorbeeldig en de inzittenden worden nooit door elkaar geschud. Het interieur en de bergruimtes zijn prima uitgekiend en ook de kofferruimte is voldoende berekend. De afwerking, tenslotte, mag er best zijn, hoewel hier en daar toch nog erg matig kunststof wordt gebruikt.

Prijzen en uitrusting

In  zijn vijf-deursversie moet de Focus Econetic 19.500 € kosten, wat 350 € duurder is als de Trend. Daarvoor krijg je de sportophanging, een aerodynamisch pack en 15-duims banden met lage rolweerstand. De overige uitrusting is vrij klassiek, met een boordcomputer, manuele airco, elektrisch bediende en verwarmde spiegels en nog radio CD/MP3 met bediening aan het stuur enz

Conclusie

Ons gemiddeld verbruik van 6 liter op 100 km toont dat je met enkele kleine veranderingen toch een bevredigend resultaat kan behalen. Uiteraard is het resultaat niet echt spectaculair, maar dankzij deze ‘simpele’ formule blijft het rijplezier behouden en wordt de meerkost bij aankoop in bedwang gehouden. De Focus is op zich al een erg aantrekkelijk aanbod maar ook deze Econetic is erg homogene en attractieve versie. Jammer toch dat Ford niet tot het gaatje gaat en geen partikelfilter voorstelt op de 90 pk.

 

François
							Piette

François Piette

Photos: Manufacturer

Source: Ford
Publicité

Acheter une Ford Focus ou une voiture similaire

Ford

Focus

14 099 €

2019

81 694 km

Essence

125 ch

Manuelle

141 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

14 799 €

2019

76 119 km

Essence

150 ch

Manuelle

146 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

14 999 €

2020

65 303 km

Essence

125 ch

Manuelle

127 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

23 990 €

2023

27 879 km

Essence

124 ch

Automatique

128 g/km

date

LLorens SA Audi VW CVI

Neufchâteau

date

Car-Pass

My Way

Ford

Focus

21 999 €

2022

29 536 km

Essence

155 ch

Automatique

121 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

13 999 €

2020

78 594 km

Essence

125 ch

Manuelle

154 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Focus

11 750 €

2016

93 505 km

Essence

125 ch

Automatique

125 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Ford

Focus

14 750 €

2021

92 243 km

Essence

125 ch

Manuelle

95 g/km

date

Garage Feyaerts Haacht

Haacht

date

Car-Pass