AutoVisie

13 FEB 2019

Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie‑praktijk

Sneller, mooier, sportiever, geavanceerder, maar ook veiliger groener en comfortabeler: de nieuwe Porsche 911 moet met elke generatiewissel weer op elk vlak de bakens verzetten, en dat is steeds uitdagender. Toch is het ook bij de splinternieuwe 992-serie wederom gelukt.

Advertentie
Advertentie

201902131113192019porsche91101.jpg

Bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie 911 profiteert Porsche altijd van een groot voordeel. Elke generatie is deels een evolutie van het vorige model. Omdat de basis er daarom altijd al staat, kan alle aandacht worden gericht op het perfectioneren van details. Het kale chassis is qua layout bijvoorbeeld niet ingrijpend gewijzigd, maar om gewicht te besparen is er meer gebruik gemaakt van aluminium. Desondanks is de 911 weer 55 kilo zwaarder geworden. Want hoewel de wielbasis gelijk bleef, werd hij wel een stuk breder om bredere assen en banden te kunnen huisvesten.

De nieuwe achttraps PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling is ook zwaarder dan de oude transmissie. Mede doordat er een loze ruimte in is gereserveerd voor implementatie van een elektromotor in een eventuele toekomstige hybride versie. Partikelfilters die noodzakelijk zijn om almaar strengere fijnstofemissie-eisen te passeren voegen ook de nodige kilo’s toe. Ook vormden ze letterlijk een obstakel bij het verhogen van het vermogen van de 3.0 zescilinder boxermotor naar 450 pk en 530 Nm. Dankzij nieuwe injectoren en twee grotere turbo’s - die voortaan aan beide zijden van de motor een verschillende vorm hebben voor een symmetrische setup – is het toch gelukt.

201902131113172019porsche91102.jpg

Conceptcar-achtig clean

Het uiterlijk is in grote lijnen niet echt een verrassing te noemen, maar compleet ontdaan van alle franje en opsmuk is de 992 bijna conceptcar-achtig clean. Al het onoverkomelijke koelings- en sensorenwerk aan de voorkant is slim verstopt in de zwarte balk onder de koplampen, die de auto nog veel breder doet lijken dan hij al is. Op foto’s mag de 992 soms wat gezet overkomen, vooral aan de achterkant waar 21-duimsvelgen in de dikke wielkasten te vinden zijn, tegenover 20-duims aan de voorkant, maar in het echt kloppen de proporties tot het laatste detail.

Het interieur is een elegante tussenoplossing die zowel verstokte 911-adepten met een hang naar het verleden als moderne klanten tevreden stelt. De toerenteller, traditioneel de belangrijkste, grootste en centraal geplaatste klok, is analoog gebleven. De rest wordt weliswaar op schermen geprojecteerd, maar dan wel op een manier die sterk aan vroeger doet denken. Behalve dat de inhoud ervan natuurlijk helemaal afhangt van de voorkeuren van de bestuurder. Het infotainment-touchscreen is permanent met internet verbonden voor verkeersinformatie, diverse apps en integratie met je smartphone. De sfeer aan boord is door de aankleding verregaand en uiteenlopend naar eigen smaakt te bepalen. Met onder andere keuze uit hout, aluminium, carbon inlegstukken en een keur aan kleurstellingen.

201902131113182019porsche91103.jpg

Niet te onderschatten belang

Aangezien de 911 veelal als dagelijks vervoer wordt gebruikt is het comfort van niet te onderschatten belang. De achterste wielkasten zijn duidelijk beter geïsoleerd om het geruis van de brede achterbanden te onderdrukken en het afrolcomfort is zelfs met een 10 millimeter extra verlaagd sportonderstel en die enorme wielen nog steeds van hoog niveau. De daarvoor deels verantwoordelijke variabele dempers zijn standaard, variabele stabilisatorstangen die het comfort (en de wendbaarheid) verhogen zijn een optie. Net als vierwielbesturing.

Elektronische rijassistentie van alle soorten en maten ontbreekt ook niet op de optielijst. Of het nu gaat om LED-matrix koplampen, een infrarood nachtzichtassistent, adaptieve cruise control, een rijstrook- en dodehoekassistent of parkeerhulp. Een stadsremsysteem is zowaar standaard, net als de ‘wet’ rijmodus waarin elke vorm van wegglijden krachtig wordt onderdrukt voor rijden in doornatte omstandigheden.

201902131119082019porsche91104.jpg
201902131113212019porsche91105.jpg

Koppelmuur

Maar het liefst rijden we de 911 natuurlijk in het droog. Dan profiteer je optimaal van de absurde hoeveelheid tractie die de brede achteras met elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de weg heeft. De manier waarop de koppelmuur de auto vanaf 2.000 tpm oppikt om hem 5.000 toeren later voorbij de horizon weer neer te zetten gaat het verstand te boven. Voor een turbomotor heeft een blok een bewonderenswaardig lange adem en komt het vermogen buitengewoon gecontroleerd vrij. Ook klinkt hij in het interieur bijna net zo zielvol als vroeger. Van buiten is hij door de turbo’s en partikelfilters zeer stil. Schakelacties zijn net als voorheen perfect geprogrammeerd in de automaatstand en onmiddellijk na een ruk aan een beider flippers, alleen mogen de schakelklappen in Sport+ wel een tandje harder voor een rauw randje extra beleving.

Porsche verdient alle lof voor de manier waarop al die componenten op elkaar zijn afgestemd om een volstrekt organisch, samenhangend en voorspelbaar geheel te vormen, ondanks dat rol en duikbewegingen zo goed als geëlimineerd zijn. De lichte neus draait altijd gretig de bocht in en de aangenaam pezige en spelingsvrije besturing communiceert precies met hoeveel gewicht je onderweg bent en hoeveel daarvan op welk wiel drukt. De vierwielbesturing en variabele stabi’s houden de auto bij elke snelheid volmaakt neutraal. En de remmen zijn misschien nog wel het sterkste punt, waardoor je gigantisch veel vertrouwen krijgt om hard te rijden. Sneller, mooier, sportiever, geavanceerder, maar ook veiliger groener en comfortabeler: de nieuwe 911 is het allemaal weer.

201902131113232019porsche91107.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie