Jean-Francois Christiaens

27 APR 2021

Hyundai Kona N: sporter op hoge hakken

Hyundai breidt zijn sportieve gamma uit met een gespierde versie van zijn SUV Kona. Een goede manier om het publiek van zijn N-logo te verbreden?

20210427094126hyundai-all-new-kona-n-0421-04.jpg

Parallel met de ontwikkeling van zijn elektrische Ioniq-familie bouwt Hyundai ook een mooie rij sportieve modellen op met een N-logo. Na de i30 N (die net een facelift onderging) en in afwachting van de i20 N maken we nu kennis met de Kona N (zonder de Veloster N te vergeten, die bij ons niet verkrijgbaar is).

20210427094124.png

Onder de motorkap van de SUV Kona N heeft het team van (voormalig BMW M-man) Albert Biermann niet de ‘kleine’ 1.6-turbo met 204 pk uit de i20 N gelepeld, maar wel de potige 2.0-turbo van 280 pk en 392 Nm uit de i30 N. Daarmee komt deze gespierde SUV eerder in het vaarwater van de VW T-Roc R (2.0-turbo, 300 pk) dan van de Ford Puma ST (1.5-turbo, 200 pk).

20210427094802hyundai-all-new-kona-n-0421-05single-image-desktop.jpg

Twee aangedreven wielen

Of toch voor wat de motor betreft. Qua aandrijving neemt de Kona N genoegen met enkel aandrijving op de voorwielen (geholpen door een elektronisch gestuurd sperdifferentieel) zoals de Puma ST, maar in tegenstelling tot de T-Roc R, die vierwielaandrijving geniet. De Kona bestaat weliswaar met 4x4, maar zo’n aandrijving in een sportieve versie proppen zou volgens Biermann tot overdreven hoge kosten en een te hoog gewicht hebben geleid. De Kona N heeft een leeggewicht van 1.510 kilo.

20210427094528hyundai-all-new-kona-n-0421-14single-image-desktop.jpg

Enkel met DCT

In tegenstelling tot de i30 N, die de mogelijkheid geeft om zelf te schakelen, is de Kona N enkel verkrijgbaar met een gerobotiseerde 8-versnellingsbak met dubbele koppeling. Met zijn launch control kan deze versnellingsbak de Kona N naar 100 km/u laten optrekken in 5,5 seconden. De topsnelheid is 240 km/u.

20210427094802hyundai-all-new-kona-n-0421-02single-image-desktop.jpg

Boze blik

Uiteraard wordt de look van de Kona, die standaard al niet bepaald dertien in een dozijn is, helemaal opvallend in deze sportieve variant. Blikvangers zijn de 19-duimvelgen in gesmeed aluminium, een achterdiffuser met twee forse uitlaatpijpen en een behoorlijk suggestief radiatorrooster met N-logo.

20210427094125hyundai-all-new-kona-n-0421-07.jpg
20210427094125hyundai-all-new-kona-n-0421-09.jpg

In het interieur vallen de mooie kuipstoelen op (die kunnen worden geventileerd) en het specifieke stuurwiel met N-knop, die je tijdelijk (tot 20 seconden lang) recht geeft op een extra boost via de N Grin Shift.

20210427094126hyundai-all-new-kona-n-0421-12.jpg

20210427094613hyundai-all-new-kona-n-0421-11single-image-desktop.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie