of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Aangenaam gezelschap

Aanbod
1/6

Aangenaam gezelschap

De Santa Fe gaat al een tijdje mee op onze wegen, maar deze 'opa' probeert bij te blijven en werd al enkele keren vernieuwd. Nadat hij vorig jaar een kleine facelift en enkele technische verbeteringen onderging, biedt Hyundai de Santa Fe nu aan met een 2.0 diesel met 150 pk. We gingen na of die versie de moeite loont.

Geschreven door François Piette

17 Mei 2024

Advertentie

Make-upsessie

De Santa Fe kreeg weliswaar een facelift, maar die is wel heel discreet. Je moet al een kenner zijn om de verschillen op te merken: de voor- en achterbumpers, de koplampen, de achterlichten, de velgen, de   uitlaateindstukken en de zijdelingse beschermstrips. 

In het interieur bevindt de grootste nieuwigheid zich precies voor de neus van de bestuurder, namelijk de vernieuwde boordplank (althans op de topversie). We herhalen nog even dat de Santa Fe een SUV is met vijf tot zeven zitplaatsen.

Goed in zijn vel

Onder de sterke 2.2 diesel met 197 pk die we eerder al getest hebben, nestelt zich de 2.0 CRDi. Hoewel die minder krachtig is, ontbreekt het hem niet aan troeven. Op papier lijkt hij heel goed in zijn vel te zitten: 150 pk en 324 Nm bij 2.000 tr/min vallen perfect binnen het gemiddelde. Hyundai hoeft zich al lang niet meer te schamen voor de prestaties van zijn motoren. Wat de prestaties betreft, heeft deze auto alles om jouw rijbewijs vleugels te geven: 187 km/u en 0 tot 100 km/u in 11,7 seconden.

Twee- of vierwielaandrijving

Hyundai biedt de keuze tussen een aandrijving op de voorwielen of alle wielen, maar de manuele zesversnellingsbak is te nemen of te laten. Zijn grote broer, de 2.2, is wel verkrijgbaar met een automaat met zes versnellingen. Dat is trouwens een uitstekende bak.

Beetje verouderd

Plaatsnemen aan boord van de Santa Fe is als terugkeren in de tijd. En dat begint nog voor je bent ingestapt: de sleutel die gescheiden is van de afstandsbediening is niet meer van deze tijd. In het interieur is het algemene ontwerp verouderd. Het klokje lijkt zo uit de Pony van de jaren tachtig te stammen! De boordplank is voornamelijk opgebouwd uit harde materialen, de Santa Fe mist duidelijk verfijning.

De rijpositie lijdt onder een te hoog zitkussen, wat personen met een kleine of gemiddelde grootte niet zal hinderen maar grote jongens zoals ondergetekende daarentegen...  Bovendien zijn de lederen zetels behoorlijk hard en ontbreekt elke zijdelingse steun. Jammer, maar laat je hierdoor niet afschrikken. Hoewel de Santa Fe niet de meest glamoureuze SUV is, toont hij toch genereus voor de passagiers. Niet alleen wat de basisuitrusting betreft, maar ook qua ruimte. Of je voorin of achterin zit, plaats is er in overvloed.

Stevige kleine

Hoewel de Santa Fe zeven personen kan vervoeren, is hij niet overdreven groot: hij meet 4,66 m in de lengte, 1,89 m in de breedte en 1,73 m in de hoogte. Met een leeggewicht van 1,8 ton valt te vrezen voor een te kleine longinhoud van de tweeliter. Niets van dat! De motor maakt indruk door zijn soepelheid bij lage toeren en aarzelt niet om door te duwen tot 4.000 tr/min. Het heeft niet veel zin om zo hoog in de toeren te klimmen, het is veel leuker om de vlotte zesbak te bedienen. Hyundai belooft een verbruik van 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 169 g/km. Niet slecht, maar zijn grote broer met 197 pk doet nog één tiende per 100 km beter.

De rekening  

Bij een gelijke uitrusting verschilt de prijs van de 2.0 CRDi maar 1.000 euro met die van de 2.2 CRDi. En zoals gezegd is het verbruik nagenoeg identiek. Het verschil zit dan ook in de belastingen en de verzekeringen. De kleinste heeft als voordeel dat hij aangeboden wordt in de basisvariant Comfort. Die beschikt maar over vijf plaatsen, maar biedt wel mistlampen, automatische koplampen, een radio met mp3-functie, airco en elektrische bediening voor de vier ruiten en de zijspiegels. De basisprijs bedraagt 30.999 euro.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Bron: Hyundai
Advertentie

Koop een Hyundai Santa Fe of vergelijkbare auto

Hyundai

SANTA FE

53 500 €

2025

5 km

Hybride

215 pk

Automaat

145 g/km

date

Garage Buttiens

Tienen

date

-

Hyundai

SANTA FE

51 999 €

Nieuw Nieuw

2024

9 449 km

Hybride

252 pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage Foulon

Roeselare

date

Car-Pass

Hyundai

SANTA FE

27 990 €

2020

76 200 km

Diesel

200 pk

Automaat

163 g/km

date

Hasselt motor NV de Schaetzen (ford)

Hasselt

date

-

Hyundai

SANTA FE

35 995 €

2023

98 250 km

Hybride

180 pk

Automaat

165 g/km

date

Mullens Halen

Halen

date

Car-Pass

Spoticar

Hyundai

SANTA FE

59 188 €

-

0 km

Hybride

215 pk

Automaat

Nieuw

date

Garage Foulon

Roeselare

date

-

Hyundai

SANTA FE

11 950 €

2014

148 065 km

Diesel

150 pk

Manueel

165 g/km

date

Garage LAUWERS PATRICK bvba

Zemst

date

Car-Pass

Hyundai

SANTA FE

15 500 €

2015

111 731 km

Diesel

197 pk

Manueel

147 g/km

date

Garage Devisch (Oostkamp)

Oostkamp

date

Car-Pass

Hyundai

SANTA FE

15 500 €

2015

111 731 km

Diesel

197 pk

Manueel

147 g/km

date

Garage Devisch (Veurne)

Veurne

date

Car-Pass