Bruno Wouters

6 JAN 2015

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen 2014: de schade blijft beperkt

Vandaag zijn ook het aantal verkochte motorfietsen van december bekend gemaakt. Hierdoor kunnen we globaal zien dat in 2014 in totaal 0,6% minder motorfietsen werden verkocht dan in 2013. Hierdoor kunnen we voorzichtig stellen dat de Belgische motormarkt op z’n dieptepunt is gestabiliseerd. In 2013 werden er immers 12% minder motorfietsen verkocht dan het jaar voordien.

 

Honda behoudt z’n eerste plaats in de verkoopstabellen met in totaal 2.802 nieuwe inschrijvingen, maar gaat desalniettemin 6% achteruit. BMW blaakt nog steeds van de gezondheid en gaat er 12% op vooruit en komt met 2.629 verkochte motoren op de tweede plaats. In hun kielzog volgt Piaggio. Dat ging ook 12% achteruit en belandt met 2.393 verkochte modellen op de derde plaats.

Yamaha ging er 16% op vooruit en klokt af op de vierde plaats, gevolgd door Harley-Davidson (+7%) en Sym (-3%). Daarna volgen in dezelfde volgorde als het jaar voordien KTM (-1%), Kawasaki (+11%), Kymco (+6%) en Triumph (-10%).

Enkele algemene cijfers die de huidige situatie verduidelijken. De motormarkt is afgelopen drie jaar geëvoleerd van 27.024 naar 22.022 verkochte motorfietsen. Piaggio realiseerde 4.517 verkopen in 2011. In 2014 waren dat nog 2.393 units. Sym ging in dezelfde periode van 1.848 naar 1.232 verkochte stuks, Kymco van 1.262 naar 956, Neco van 860 naar 391, LML van 307 naar 147…

Ook bij de Japanners zien we dezelfde trend. Honda verkocht 3.099 motorfietsen in 2011 tegenover 2.802 eenheden vandaag, Yamaha zakte van 2.719 naar 2.297 stuks, Kawasaki van 1.249 naar 1.162, Suzuki van 1.007 naar 756 (in 2010 waren dat nog 1.522 nieuwe Suzuki’s!).

In dezelfde periode begon BMW aan een steile opmars: van 2.629 motorfieten in 2014 ten opzichte van 2.010 BMW’s die in 2011 werden verkocht, Harley blijft stabiel met 1.278 modellen in 2011 t.o.v. 1.290 H-D’s in 2014. Dezelfde stabiliteit zien we bij Triumph die van 783 naar 780 verkochte motoren ging per jaar. Ducati viel terug van 683 naar 558 stuks, terwijl KTM erop vooruit ging met 771 verkochte eenheden in 2011 versus 1.165 in 2014.

Andere merken krijgen het dan weer zeer moeilijk: Aprilia verkocht in 2010 nog 278 motorfietsen. Afgelopen jaar waren dat 83 stuks…

Het is duidelijk te zien dat de praktische tweewielers die zich louter richten op het aanbieden van een alternatief om de files te vermijden onder druk staan, terwijl het straffe prijskaartje van de BMW’s helemaal geen drempel vormt om de Duitse machines als warme broodjes over de toonbak te laten gaan.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie