Bert Troubleyn

28 JAN 2020

Kampt Mercedes nu met een batterijtekort of niet?

In verschillende media wordt beweerd dat Mercedes de productie van de elektrische EQC moet verlagen door een tekort aan batterijcellen. Het merk ontkent zelf, maar interne bronnen blijven het verhaal bevestigen.

In het Duitse Manager Magazine verscheen een artikel waarin te lezen viel dat verschillende anonieme bronnen van binnen Daimler zouden beweren dat Mercedes de productie van de elektrische SUV EQC zou halveren, van 60.000 naar 30.000 exemplaren in 2020. Dat zou niets te maken hebben met een beperkt succes, maar wel met productieproblemen bij LG Chem, dat de batterijcellen voor de EQC bouwt. CEO Ola Källenius zou tijdens een vergadering over een “batterij-urgentie” hebben gesproken. Heel snel na het verschijnen van het artikel liet Daimler weten dat het allemaal nonsens was en dat het in 2020 minstens 50.000 EQC’s zou gaan bouwen. Alweer in Manager Magazin verscheen daarna dan een interview met Michael Brecht, vakbondsvertegenwoordiger in de raad van bestuur van Daimler. Die was heel stellig: “De Duitse autosector maakt zichzelf veel te afhankelijk van Aziatische batterijleveranciers als CATL en LG Chem, die daardoor een quasi-monopolie hebben en zo de prijzen kunnen opvoeren”. En alsof dat niet helder genoeg was, gaf hij nog commentaar op de bewering van Daimler dat er niets aan de hand is: “Dat mag je bijna naïef noemen. De accufabrieken hebben op dit moment niet eens de capaciteit om aan hun contracten te voldoen”. Wanneer zullen we weten wie de waarheid spreekt? Waarschijnlijk pas tegen het moment dat de wereldwijde inschrijvingscijfers voor de EQC bekend worden gemaakt…
Advertentie
Advertentie
Advertentie