Om de technologie van de zelfrijdende mobiliteit te ontwikkelen, schakelde Jaguar Land Rover de hulp in van een team cognitieve psychologen. Zo wil het merk beter kunnen zien hoe het gedrag van een auto het vertrouwen van andere weggebruikers beïnvloedt, onder wie voetgangers. Volgens Jaguar zou bijna 63 procent van de voetgangers en fietsers zich namelijk minder op zijn gemak voelen bij het idee de weg te moeten delen met een zelfrijdende auto.

Communicatie mens-machine

Pete Bennett, verantwoordelijke voor “Future Mobility” bij Jaguar Land Rover, zegt dat het een gewoonte is om de chauffeur van een aankomende auto in het oog te houden voor je oversteekt. “Dat moeten we kunnen vertalen naar de geautomatiseerde wereld van morgen”.

Virtuele ogen

Een van de oplossingen op de prototypes die Jaguar Land Rover test, is een set “virtuele ogen”. Die “oculaire modules” moeten een non-verbaal communicatiesysteem vormen tussen zelfrijdende auto’s en weggebruikers, en de voetgangers rechtstreeks “aankijken” om hen te laten zien dat ze werden opgemerkt.