Vroom

2 SEP 2021

Lagere verkoopcijfers maar… meer winst voor autoconstructeurs

De autoverkoopcijfers zijn al een hele tijd aan het zakken. Nochtans boeken constructeurs dit jaar winst. Hoe kan dat?

202109020755591.jpg

De voorbije maanden zijn niet mild geweest voor autobouwers. Een flinke hap Covid, een snuifje chiptekorten en een wetgeving die naar elektrificatie stuwt en je bekomt een jaar dat maar heel mager kleurt in de verkooplijsten. Toch hebben de merken gemiddeld wel recordwinsten genoteerd. Welk mirakel gaat daar achter schuil?

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

202109020756002.jpg

Het huidige tekort aan halfgeleiders dwingt sommige constructeurs tot keuzes. Ze gaan voor winst en leggen de nadruk op hun duurdere modellen, die voor de consument vlotter beschikbaar worden gemaakt. Volgens een studie van het onafhankelijke bureau EY blijkt die strategie te lonen, want na het eerste semester van dit jaar heeft de volledige autosector 71 miljard euro winst genoteerd, wat bijna 14 procent meer is dan vorig jaar.

Lange termijn?

202109020756003.jpg

Het gekste in het verhaal is dat de verkoopcijfers met 11 procent zijn gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Klanten kiezen echter voor duurdere modellen, waar meer geld op te verdienen valt. Net op het moment dat het ernaar uitzag dat het chiptekort de autosector zou verlammen, lijkt de crisis constructeurs net de mogelijkheid te bieden om hun verkoopcijfers op ‘efficiënte’ wijze naar meer winst te heroriënteren. Sommige autobouwers maken van de gelegenheid gebruik door zich meer te richten op opties die van in de fabriek worden gemonteerd maar die pas nadien na online betaling worden geactiveerd. Zal deze nieuwe economische realiteit stand houden?

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie