Na de 2,0-liter 4-cilinder van Mercedes-AMG origine, is het nu de beurt aan de V6 van de Lotus Emira om de "Special Equipment”-badge de ontvangen. De komst van deze nieuwe variant brengt ook verbeteringen voor de rest van het gamma met zich mee.

Advertentie
Advertentie

De nieuwe Lotus Emira V6 SE verschilt slechts in enkele exclusieve details van de andere versies. Naast specifieke badges zijn er in het zwart uitgevoerde details aan de buitenkant; het interieur is bekleed met Alcantara. Deze nieuwe variant van de Engelse sportwagen staat ook op nieuwe 20-inch gesmede lichtmetalen velgen. Technisch gezien wordt de Lotus Emira V6 SE nog steeds aangedreven door dezelfde 3,5-liter zescilinder motor met een vermogen van 298 kW (406 pk). Deze krachtbron kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met sperdifferentieel, of aan een transmissie met dubbele koppeling.

Lotus Emira rijdt in de schemering op een weg met felle koplampen en sportief ontwerp.
Grijze Lotus Emira met gele accenten, prominent tegen een stijlvolle donkere achtergrond.
Interieur van een Audi auto, stijlvolle metalen handgeschakelde versnellingspook, opvallende gele stiksels.
Lotus Emira Racing Line-logo op grijze carrosserie met opvallend gele accent.
Advertentie
Advertentie

Nieuwe SE-variant en kleine verbeteringen voor de Lotus Emira V6

Lotus maakt van de gelegenheid gebruik om het volledige gamma van zijn sportwagen onder handen te nemen. De V6 krijgt bijvoorbeeld een verbeterd koelsysteem, waardoor hij ook enkele kilo's minder op de weegschaal zet. De handgeschakelde versnellingsbak krijgt een nieuwe versnellingsbaksteun die het schakelen preciezer maakt, terwijl de schakeltijden van de transmissie met dubbele koppeling zijn ingekort. De schokdempers en de wieluitlijning zijn opnieuw gekalibreerd om zowel meer precisie als comfort te bieden. Tot slot heeft Lotus nu twee chassisinstellingen voor zijn sportwagen: Tour en Sport. De eerste is comfortabeler voor dagelijks gebruik op de weg, terwijl de vering bij de tweede wat strakker is.

Paarse Lotus Emira geparkeerd, strak en modern ontwerp, glanzende lichtmetalen velgen.
Moderne interieur van de Toyota Prius met digitaal dashboard en stijlvolle stoelen.
Detail van een paarse Lotus Emira met close-up van voorwiel.

Een gloednieuwe Turbo-versie voor een startprijs onder de €100.000

De prijs van de Lotus Emira V6 SE, de top van het gamma van deze Engelse sportwagen, begint in België vanaf 119.900 euro. Aan de andere zijde van het gamma introduceert Hethel ook een nieuwe Turbo instapversie. Die krijgt een 2,0-liter 4-cilinder van Mercedes-AMG origine, maar met een vermogen dat beperkt is tot 269 kW (365 pk). De Lotus Emira Turbo, nog steeds uitsluitend verkrijgbaar met een 8-traps versnellingsbak met dubbele koppeling, accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en bereikt een topsnelheid van 275 km/u. Zijn prijs begint bij 99.600 euro in België.

Advertentie
Advertentie