Robin Van den Bogaert

31 OKT 2014

Mercedes‑AMG smeedt plannen met MV Agusta

Sportwagens en superbikes: het lijkt een logische combinatie. Dat denken ze ook bij Mercedes-AMG, want dat heeft zich zonet ingekocht bij MV Agusta.

De sportieve afdeling van Daimler neemt een aandeel van 25 procent in de Italiaanse motorfietsbouwer. En het gaat verder dan dat: er wordt ook op het vlak van marketing en sales samengewerkt, al is het vandaag nog niet helemaal duidelijk tot wat dit allemaal zal leiden. De overeenkomst is niet uniek in de sector en doet denken aan de overname van het Italiaanse Ducati door de Volkswagen-groep in 2012.

Nieuwe impuls

MV Agusta is een legendarische naam in de motorsportwereld en bouwt al sinds 1945 motorfietsen, als spin-off van het moederbedrijf dat zijn roots heeft in de productie van vliegtuigen en helikopters. In de jaren zeventig verdween MV Agusta van de kaart maar in 1992 werd het nieuw leven ingeblazen door ondernemer Claudio Castiglioni. Het afgelopen decennium kende het bedrijf verschillende eigenaars zoals Harley-Davidson en Proton, maar sinds 2010 kwam het weer in handen van Claudio Castiglioni en nadien zijn zoon.

Knowhow

Nu volgt dus een nieuwe stap die voor wereldwijde groei moet zorgen: een intense samenwerking met Mercedes-AMG. De Duitsers krijgen toegang tot heel wat knowhow inzake lichte driecilindermotoren, die in de huidige CO2-tijden steeds interessanter worden, bijvoorbeeld om te koppelen aan elektromotoren zoals in de BMW i8. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie