Test: Mercedes CLE Cabriolet, het hele jaar vakantie

Na de Coupé trekt de Mercedes CLE zijn zomerse Cabrio-kostuum aan. Een elegant model dat heel het jaar door weet te verleiden...

"

De Mercedes CLE Cabriolet is een genot in elk seizoen dankzij zijn goed gedempte kap en zijn slimme uitrusting om het interieur windvrij te houden. Maar de prijzen zijn fors."

Advertentie
Advertentie

De nieuwe CLE is ontstaan uit de poging van Mercedes om het aantal modellen in zijn grote gamma (een beetje) te verminderen. Daarmee is het de opvolger van zowel de oude tweedeurs C-Klasse en E-Klasse. Na de CLE Coupé, die we onlangs konden leren kennen en die dus de vroegere C-Klasse Coupé en E-Klasse Coupé vervangt, is hier nu de versie met open dak. Een Mercedes CLE Cabriolet die, zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen, het stokje overneemt van de oude C-Klasse Cabriolet en E-Klasse Cabriolet.

Design

In de praktijk kunnen we de verschijning van deze nieuwe nomenclatuur binnen het Mercedes-gamma misschien eerder als een slimme marketingtruc beschouwen om het einde van de E-Klasse Cabriolet te kunnen rechtvaardigen... De CLE met open dak lijkt dan ook veel meer op een open versie van de huidige C-Klasse, terwijl de link met de hoger geplaatste en recent vernieuwde E-Klasse verder te zoeken is.

Zoals de enige andere cabrio die nog in de catalogus van Mercedes te vinden is, de SL, krijgt de CLE Cabriolet een stoffen dak. Er is standaard wel een meerlaagse akoestische behandeling aanwezig om de canvas kap bijzonder geluiddicht te maken. Natuurlijk klap je hem volledig elektrisch open en dicht via een knop op de middenconsole. Een dans die een twintigtal seconden duurt, en zelfs tijdens het rijden tot aan een snelheid van 60 km/u kan worden uitgevoerd. Handig om snel het dak te kunnen opengooien bij het eerste streepje zon op een wisselvallige dag. Je moet er wel op letten dat je het tussenschot in de koffer omlaag doet zodat de softtop in zijn opbergvak achteraan kan vouwen. Dat verloopt nu ook gemotoriseerd en kan met een druk op de knop onder de kofferklep omlaag worden geklapt.

Mercedes heeft drie kleuren in de aanbieding voor de softtop: standaard zwart of grijs, of, zoals op ons testmodel, een nogal opvallend rood als optie tegen een redelijke prijs (182 euro).

Beleving

De indruk dat je eigenlijk met een C-Klasse rijdt zet zich verder in het interieur. De CLE Cabriolet neemt namelijk zijn digitale dashboard over, met een tellerpartij van 12,3 inch en een verticaal geplaatst centraal aanraakscherm van 11,9 inch. Toch heeft de Cabriolet iets exclusiefs: het centrale scherm kan je kantelen om reflecties van de zon te vermijden met het dak open. Met een druk op de knop kan je het scherm van 15 tot 40 graden kantelen om het leesbaar te houden. Handig! En datzelfde geldt voor de rest van het MBUX-infotainmentsysteem van de derde generatie, met gemakkelijk te vinden iconen, snelle reacties en een complete connectiviteit (met onder meer draadloze Apple CarPlay en Android Auto). Het is enkel een beetje wennen aan de iets te gevoelige touchknoppen op het stuur.

4-seizoenscabrio voor 4 personen

Net als zijn coupébroer is de Mercedes CLE Cabriolet een strikte vierzitter met zijn aparte zitjes achteraan. Met het dak dicht moet je vrij soepel zijn om achteraan te kunnen instappen. Ben je er geraakt, dan kan je wel genieten van voldoende beenruimte (72 mm meer dan de oude C-Klasse Cabriolet, die korter was). De grootsten onder ons zullen echter met hun hoofd tegen het stoffen dak aanschurken. Met het dak open is er natuurlijk geen probleem meer! Dan is de CLE een volwaardige vierzits cabrio.

Vooral omdat het niet per se nodig is om de achterste zitplaatsen op te offeren voor een windscherm om de turbulenties buiten te houden. Een simpele druk op de Aircap-knop volstaat, waarmee er een kleine windgeleider boven de voorruit opklapt die de luchtstroom boven het hoofd van de inzittenden stuurt, samen met de windgeleider achter de achterste hoofdsteunen, die eveneens naar boven komt. De sensuele lijnen van de CLE Cabriolet gaan er wel een beetje mee verloren, we kregen al snel de gewoonte om de Aircap in te klappen wanneer we de bebouwde kom binnenreden. Je hoort ook iets meer windgeruis van het kleine net boven de voorruit (dat ook veel insecten vangt). Maar de passagiers blijven in ieder geval goed beschermd tegen de turbulentie. Voeg daarbij nog de Airscarf toe, dat (zeer) warme lucht in je nek kan blazen via ventilatiemonden onder de hoofsteunen, plus de verwarmde zetels, en het is zelfs bij slecht weer aangenaam vertoeven in deze cabrio.

Voor warme dagen kunnen de voorzetels ook worden geventileerd. De optionele lederen bekleding heeft ook een speciale behandeling gekregen die infraroodstralen reflecteert. Mercedes beweert dat het leer tot 12 graden koeler blijft in volle zon dan bij onbehandeld leer. Maar gezien het wisselvallige weer tijdens onze testweek, hebben we dat niet kunnen verifiëren...

Voor de volledigheid merken we nog op dat de koffer 385 liter groot is met het dak dicht. De toegang is een beetje smal, maar het is nog steeds een praktische ruimte. Wil je met het dak open rijden, dan moet je de gemotoriseerde klep neerklappen, die de laadhoogte en het volume van de koffer aanzienlijk vermindert. Je houdt dan nog 295 liter over. Je kan indien nodig wel de rugleuningen van de achterbank neerklappen om langere voorwerpen in te laden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring

De CLE Coupé was al eerder een Grand Tourer dan een echt sportieve coupé, en die trend zet zich des te meer verder met de Cabriolet. Hij is op zijn best bij een rustig rijgedrag. Steek je het mes tussen de tanden, dan begin je zijn lagere stijfheid te voelen en wordt het rempedaal al snel zompig. De voortrein is wel scherp dankzij de standaard meegeleverde sportbesturing, terwijl het rijcomfort uitstekend blijft ondanks de sportophanging (15 mm lager) die ook standaard is op de CLE Cabriolet. Wil je meer dynamiek, dan kan je ook nog kiezen voor de gestuurde dempers van het Dynamic Body Control-systeem, een optie van iets meer dan 1.000 euro.

Qua motorisaties is de 450 4Matic-versie van ons testmodel de meest aantrekkelijke optie van het gamma. Op de radicalere AMG 53-versie met zijn 449 pk na, is het ook de enige zescilinder in de aanbieding. De 3-liter van 381 pk biedt een premium gevoel dat past bij zijn looks, met een aangename (maar subtiele) klank en veel krachtreserves. De prestaties zijn ook voorbeeldig, met een 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden.

Maar Mercedes heeft ook toegankelijkere versies van de CLE Cabriolet in het gamma, met viercilinders op benzine (CLE 200 en CLE 300 met respectievelijk 204 en 258 pk) of diesel (220 d van 197 pk). Die bieden echter niet hetzelfde hoogwaardige gevoel en klinken ook minder aangenaam. Alle motoren zijn wel uitgerust met een milde hybridisering op 48 volt, met een zijdezacht start-stopsysteem.

Prijs
Prijs Mercedes CLE Cabriolet 2024

Zoals we al zeiden, maken de viercilinders de CLE Cabriolet wat toegankelijker. Maar ‘toegankelijk’ is relatief, want je moet al rekenen op een basisprijs van 71.390 euro voor de CLE 200 Cabriolet (of 73.810 euro voor de 220 d). De minimumprijs neemt zelfs toe tot bijna 90.000 euro voor de escilinder (89.661 euro voor de 450 4Matic). Daar vinden we dan eindelijk iets van de E-Klasse Cabriolet terug: zijn prijs... Gelukkig levert Mercedes wel de AMG Line-uitvoering standaard mee op de CLE, waardoor je een correcte standaarduitrusting meekrijgt. Wat niet wegneemt dat de cabrio van Mercedes een pak duurder is dan zijn concurrenten. De BMW 4 Reeks Cabrio begint bijvoorbeeld bij 59.900 euro, terwijl de Audi A5 Cabriolet (die, toegegeven, verouderd begint te worden en een kale standaarduitrusting heeft...) al verkrijgbaar is vanaf 38.310 euro in België!

Verdict

De Mercedes CLE Cabriolet is een Grand Tourer waarmee je met z’n vieren kan genieten van het plezier van het open rijden. Maar zijn premium ervaring komt met een hoge prijs.

Advertentie
Advertentie
Advertentie