De tweede generatie MG HS is voortaan in drie smaakjes verkrijgbaar. De goedkoopste versie heeft een benzinemotor, de duurste versie is een plug-inhybride met tot 100 km elektrisch rijbereik, en nu is er ook deze MG HS Hybrid+ met een zelfopladende hybride motorisatie. Die volgt de MG3 Hybrid+ en de ZS Hybrid+. Hij belooft een schappelijk verbruik zonder te moeten stekkeren én zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Hij is namelijk slechts 2.500 euro duurder dan de benzine en maar liefst 6.000 euro goedkoper dan de PHEV. Laten we zien of MG het juiste compromis heeft gemaakt, of als je toch beter je centen spaart.
Design - MG HS Hybrid
Qua design is er geen enkel verschil te zien tussen de MG HS op benzine en deze Hybrid+. Of toch: een badge op de kofferklep. Maar een laadpoort ontbreekt, want deze hybride laadt op tijdens het rijden. Deze tweede generatie HS had nog geen facelift nodig, want hij is pas sinds eind 2024 uit. Met zijn lengte van 4,655 m, breedte van 1,89 m en hoogte van 1,664 m is het geen kleine auto. Daarmee heeft hij ongeveer hetzelfde formaat als de Toyota RAV4, Opel Grandland en de Dacia Bigster.
Modern interieur
Aan boord heeft de tweede generatie MG HS wel een serieuze stap gezet. Het dashboard ziet er strak en modern uit, terwijl de materialen ook wat verfijnder aanvoelen. ‘Premium’ is het nog niet, maar dat verwachten we ook niet in deze prijsklasse. We hebben ons enkel geërgerd aan het plastic in pianolak doorheen het interieur en de chromen elementen op het stuur, die soms het zonlicht in je ogen reflecteren.



Gebruiksgemak - MG HS Hybrid
Infotainment kon beter
Het infotainmentsysteem van de MG HS Hybrid+ is identiek aan dat van de benzine en plug-inhybride, op een iets andere weergave van het bestuurdersdisplay na. Ook hier zijn er stappen gemaakt ten opzichte van de eerste generatie HS, maar het is nog steeds geen toonbeeld van efficiëntie. Het centrale scherm reageert traag en je moet er vrijwel alles mee bedienen, inclusief de klimaatcontrole. Android Auto en Apple CarPlay werken enkel met kabel, en zelfs die verbinding bleek niet al te stabiel tijdens onze testperiode. Gelukkig werkt de ingebouwde GPS vrij efficiënt.
Even ruim als de benzine, hoger trekgewicht
MG is erin geslaagd om een plaats te vinden voor de batterij die geen impact heeft op de binnenruimte. Die is dus identiek aan die van de HS benzine en PHEV. En dat is goed nieuws, want zowel voor- als achterin is er opvallend veel zitruimte. De koffer is ook praktisch, met een volume van 507 tot 1.484 liter. Met een trekhaak mag de MG HS Hybrid+ tenslotte tot 1.500 kilo trekken, evenveel als de PHEV en 750 kilo meer dan de benzine.



Rijervaring - MG HS Hybrid
2 liter zuiniger dan de benzine
Maar het grote nieuws zit dus onder de motorkap. Daar zit dezelfde 1,5 liter-viercilinder turbobenzine van 105 KW (143 pk) als in de MG HS PHEV, maar dan gekoppeld aan een iets minder krachtige elektromotor van 145 kW (198 pk) en een batterij van 1,8 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 165 kW (224 pk) en 340 Nm aan koppel. Dat zorgt voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,9 seconden en een begrensde topsnelheid van 190 km/u. Maar vooral voor een normverbruik van 5,5 l/100 km en 126 g/km CO2-uitstoot volgens de WLTP-cyclus. Dat betekent een theoretische besparing van 1,9 tot 2,1 l/100 km ten opzichte van de klassieke benzineversie.
Dynamischer dan verwacht
In de praktijk voelt de MG HS Hybrid+ best vlot aan. De krachtige elektromotor neemt het grootste deel van de aandrijving voor zijn rekening, waardoor de SUV vlot reageert op inputs van het gaspedaal. Enkel als je het gas diep indrukt, hoor je de motor hard werken. Maar over het algemeen blijft de viercilinder in de achtergrond.
En ook de rijdynamiek is verrassend geslaagd voor een gezins-SUV van dit formaat. Het meergewicht van de hybride is dan ook beperkt: hij scheelt slechts 100 kilo met de benzineversie. Het vrij scherpe stuur en de stabiele ophanging zorgen ervoor dat je vlot door de bocht kan, zonder inbreuk te doen op het comfort. De ophanging filtert nog steeds bijna alle oneffenheden vakkundig weg, en de zetels zijn zacht genoeg om de rest op te vangen. Ook het windgeruis is onder controle op de snelweg.
Hoog snelwegverbruik, redelijk gemiddelde
En het verbruik van de MG HS Hybrid+? Daar waren we in eerste instantie niet zo van onder de indruk. Onze eerste rit was direct een kleine roadtrip van zo’n 300 km, voornamelijk op de snelweg en bij temperaturen rond het vriespunt. Dat bleek nefast voor het verbruik, dat tot boven de 8 l/100 km uitsteeg. Dat zou de benzineversie niet slechter doen, denken we.
Maar naarmate de temperatuur steeg (we hebben de indruk dat de MG HS Hybrid+ de verbrandingsmotor inschakelt om het interieur te kunnen verwarmen) en de gemiddelde snelheid daalde, zakte ons verbruik ook. Uiteindelijk klokten we af op een gemiddelde van ongeveer 6,5 l/100 km. Een litertje meer dan beloofd, dus. Geen geweldige prestatie, maar ook niet overdreven dorstig.



Budget - MG HS Hybrid
Hoeveel kost de MG HS Hybrid+ in België?
De MG HS Hybrid+ heeft een officiële catalogusprijs van 34.285 euro. Dat is precies 2.500 euro meer dan de HS op benzine, die momenteel vanaf 31.785 euro verkrijgbaar is met een automatische versnellingsbak. De MG HS PHEV is er pas vanaf 40.285 euro en is dus vooral interessant voor professionals. De Luxury-uitvoering kost 3.000 euro extra en geeft je een 360°-camera, parkeersensoren vooraan, online diensten, een elektrische kofferklep, zetelverwarming vooraan, een inductielader en een automatische airco in twee zones.
Maar dat is allemaal zonder kortingen gerekend. Tijdens de salonperiode geeft MG maar liefst 8.800 euro korting op de HS benzine, tegenover slechts 3.000 euro op de nieuwere Hybrid+. En dan bedraagt het prijsverschil ineens 8.300 euro (22.985 euro vs. 31.285 euro)! Daarvoor moet je heel veel kilometers rijden om het verschil in prijs te compenseren met het lagere verbruik van de hybride… Hoe dan ook blijft de MG HS Hybrid+ een stuk goedkoper dan zijn externe rivalen, op de Dacia Bigster na (vanaf 29.490 euro als hybride excl. kortingen).
Verdict - MG HS Hybrid
De MG HS Hybrid+ doet wat hij belooft: hij biedt een lager verbruik dan de benzineversie tegen een scherpere prijs dan de PHEV. Maar het verschil in verbruik is niet zo groot (vooral op de snelweg), terwijl MG met kortingen strooit op de benzineversie, wat de prijskloof des te groter maakt. Hoe dan ook blijft een ruime hybride SUV voor een dikke 30.000 euro een zeer interessante aanbieding. Enkel Dacia doet beter, maar de Bigster kan niet tippen aan de afwerking van de HS.















