ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"SUV bleu MG stationné à une station-service avec une plaque d'immatriculation belge.","nl":"Blauwe MG SUV geparkeerd bij een tankstation met Belgische kentekenplaat."}
{"fr":"Intérieur moderne d'une Peugeot avec console centrale et écran tactile élégant.","nl":"Modern interieur van een Peugeot met centrale console en stijlvol touchscreen."}
1/6

MG ZS Hybrid+: verbruik en autonomie in de praktijk

Er zit vaak een kloof tussen de theorie en de praktijk... Daarom test Vroom de officiële verbruiks- en autonomiecijfers van de constructeurs aan de hand van realistische routes op onze Belgische wegen. Vandaag kruipen we achter het stuur van de MG ZS Hybrid+.

Écrit par Nicolas Joannes

19 Novembre 2024

Publicité

In 2020 maakte MG zijn comeback in België met één enkel model: de volledig elektrische MG ZS. Sindsdien heeft het Chinees-Britse merk zijn aanbod aanzienlijk uitgebreid, net als zijn marktaandeel. Ondertussen heeft de ZS verschillende updates gekregen: eerst een facelift en daarna de introductie van benzinemotoren. Nu is het tijd voor een compleet nieuwe generatie én een nieuw type motorisering: full hybrid. De belofte? Een officieel verbruik van slechts 5 l/100 km, zonder opladen. Maar hoe presteert hij in werkelijkheid na een week testen? Lees verder voor het antwoord.

Geavanceerde specificaties

Onder de motorkap van deze MG ZS vinden we dezelfde hybride aandrijflijn die eerder debuteerde in de MG3. Deze combineert een 1,5-liter benzinemotor met 102 pk en een elektromotor van 136 pk, goed voor een gecombineerd vermogen van 197 pk. Dankzij een relatief grote batterij van 1,83 kWh kan de MG ZS regelmatig volledig elektrisch rijden. Dit draagt bij aan een lager verbruik. Bovendien zorgt het gecombineerde vermogen ervoor dat hij van 0 naar 100 km/u accelereert in slechts 8,7 seconden, terwijl tussensprints van 80 naar 120 km/u slechts 7,2 seconden duren.

Veelbelovend

Bij de recent geteste MG3 Hybrid+ werd een officieel verbruik van 4,4 l/100 km behaald, wat meerdere keren werd bevestigd in de praktijk. Uiteindelijk kwam het gemiddelde verbruik na een week testen uit op 4,7 l/100 km. De grotere MG ZS moet echter rekening houden met een hoger gewicht en een minder gunstige aerodynamica. Een even goede score halen, is dus niet realistisch. Toch weet de MG ZS Hybrid+, ondanks zijn lengte van 4,43 meter en bijna 200 pk aan vermogen, een officieel verbruik van slechts 5,0 l/100 km te realiseren volgens de WLTP-cyclus, met een CO₂-uitstoot van 113 g/km.

Blauwe MG auto tankt benzine bij een druk tankstation.
Publicité

Redelijk op de snelweg

Tijdens een eerste korte rit, bijna volledig op de snelweg, noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km. Dit hogere verbruik is te wijten aan een koude motor en een constante hoge snelheid, waarbij de hybride aandrijving minder effciënt is. Bij langere snelwegritten wisten we echter een betere score van 5,8 l/100 km te bereiken. Een meer bevredigend resultaat voor deze MG ZS Hybrid+.

Uitstekend op binnenwegen

Op trajecten over binnenwegen kon de hybride aandrijflijn optimaal benut worden. Dit resulteerde in een indrukwekkend laag verbruik van slechts 5,1 l/100 km. Net als bij een elektrische auto kan het regeneratieve remsysteem ingesteld worden op drie niveaus, via het centrale scherm of een handige sneltoets op het stuur.

Dashboard van een MG met rij-opties, energieregeneratie en passagiersairbag.
Publicité

Conclusie

Na enkele honderden kilometers op diverse soorten wegen gaf de boordcomputer van de MG ZS Hybrid+ een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km aan. Dat is slechts een fractie meer dan de officiële waarde en ongeveer 1 l/100 km meer dan de kleinere MG3 Hybrid+ onder vergelijkbare omstandigheden. Deze resultaten zijn logisch en bevestigen de indrukwekkende efficiëntie van de Hybrid+ aandrijflijn.

Blauwe MG SUV bij tankstation, auto wordt volgetankt.
Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Photos: Vroom, Nicolas Joannes / MG

Publicité

Acheter une MG ZS ou une voiture similaire

MG

ZS

20 995 €

2024

9 320 km

Essence

111 ch

Automatique

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

MG

ZS

19 495 €

2025

10 km

Essence

106 ch

Manuelle

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

-

MG

ZS

17 495 €

Prix Prix

2024

21 915 km

Essence

106 ch

Manuelle

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

-

MG

ZS

17 490 €

Prix Prix

2024

10 km

Essence

106 ch

Manuelle

130 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

MG

ZS

20 495 €

2024

14 601 km

Essence

111 ch

Automatique

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

MG

ZS

17 490 €

Prix Prix

2024

10 km

Essence

106 ch

Manuelle

130 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

MG

ZS

17 490 €

Prix Prix

2024

10 km

Essence

106 ch

Manuelle

140 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

MG

ZS

17 490 €

Prix Prix

2024

10 km

Essence

106 ch

Manuelle

130 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way