Het Mini-gamma zit in volle bloei. Na de nieuwe Cooper (zowel als volledig elektrische versie en met een verbrandingsmotor) en de nieuwe Countryman (eveneens als elektrische versie of op benzine te krijgen), mogen we nu een gloednieuw model ontdekken met de naam Aceman. Het is de onrechtstreekse opvolger van de Clubman, die op pensioen wordt gestuurd, maar dit nieuwe model kiest voor een modieuzere koetswerkvorm: die van de compacte crossover/SUV.

Mini-SUV

De geplande komst van dit nieuwe compacte model in het Mini-gamma gaf de SUV Countryman de ruimte om een beetje uit te zetten. Het grootste model van Mini is namelijk nog eens 15 cm groter geworden met zijn nieuwe generatie, waarmee hij 4,45 m lang is geworden. Dat laat voldoende ruimte voor de Aceman, die dichter bij de grens van 4 meter blijft met zijn lengte van 4,07 m. 

Mini zegt wel de binnenruimte van het hoekige SUV'tje te hebben gemaximaliseerd, met 5 echte zitplaatsen en een koffer van 305 liter. Klap je de achterbank neer (volgens een 40/60-verdeling), dan neemt het maximale laadvolume toe tot 1.005 liter. Een stuk praktischer dan de driedeurs Cooper. Ter vergelijking: de 3,86 m lange Mini Cooper biedt slechts 200 tot 800 liter aan koffervolume.

Rond OLED-scherm

Het is geen verrassing dat de Mini Aceman het ronde OLED-scherm overneemt, een van de handelsmerken van deze nieuwe generatie Mini's. Ook hier meet het display 24 cm in diameter en dient het zowel als instrumentenpaneel en als centraal bedieningselement voor het infotainment.

Aceman E en SE

De Mini Aceman deelt zijn technische basis met de elektrische Mini Cooper en beschikt dus ook over twee aandrijflijnen: de E en de SE. Die eerste combineert een batterij van 41,5 kWh met een elektromotor van 135 kW (184 pk) en 290 Nm. Daarmee is de Mini Aceman E al vrij vlot (0 tot 100 km/u in 7,9 seconden) en haalt hij een WLTP-autonomie van 310 km.

De Mini Aceman SE krijgt dan weer een elektromotor van 160 kW (218 pk) en 330 Nm koppel, met een wat grotere batterij van 54,2 kWh. Daarmee neemt de officiële WLTP-actieradius toe tot boven de grens van 400 km (406 km), met ook een iets snellere sprinttijd van 7,1 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid van beide versies is begrensd op 160 en 170 km/u.

11 kW en 75/95 kW

Beide modellen hebben een boordlader van 11 kW om wisselstroom van een gewone laadpaal te verwerken. Voor snellaadsessies met gelijkstroom liggen de maximumvermogens op 75 kW voor de E en 95 kW voor de SE. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om van 10 tot 80% bij te laden in een dertigtal minuten tijdens een pitstop onderweg.

Prijs Mini Aceman 2024

Mini geeft meteen ook al de prijzen mee van zijn nieuwe elektrische crossover. De Mini Aceman E is in België verkrijgbaar vanaf 36.500 euro. De sportievere Aceman SE, die ook wat verder rijdt, wordt dan weer aangeboden vanaf 40.500 euro.