Bert Troubleyn

30 NOV 2020

Nieuwe resultaten Green NCAP brengt verrassingen

Zo verliest de Mercedes C220d liefst 30 procent van zijn goede score van vorig jaar en krijgen Koreanen en Aziaten een paar tikken op de vingers om hun effect op de luchtkwaliteit.

De in 2019 opgerichte onafhankelijke organisatie Green NCAP wil wagens beoordelen op hun objectieve ecologische verdiensten. In november 2020 heeft het organisme de testresultaten van liefst 24 op de markt verkrijgbare modellen gepubliceerd. Op alle drie de testonderdelen (luchtkwaliteit, energierendement en broeikasgassen) scoren de twee geteste elektrische modellen (Hyundai Kona Electric 39 kWh en Renault Zoe ZE50) het maximum van 10/10. Zij zijn op die manier de enige modellen die het maximum van 5 sterren algemeen verdienen.


In hun kielzog volgt de enige hybride van het klassement, de Toyota C-HR 1.8 Hybrid, met 3,5 sterren op 5. Hoewel de hybride nog een mooie 6,9 op 10 krijgt voor zijn energierendement, verdient hij slechts 6,0/10 voor zijn effect op de luchtkwaliteit en 5,4/10 voor de uitstoot van broeikasgassen.

20201130133532toyotagreenncap.jpg

Opvallend is de Mercedes C220d. Bij een vorige testronde kreeg die van Green NCAP nog 10/10 op het onderdeel ‘luchtkwaliteit’, maar bij een nieuwe test dit jaar haalt hij ‘slechts’ 7,0/10, hoofdzakelijk door zijn uitstoot van partikels onder alle omstandigheden en de NOx-uitstoot tijdens korte ritten.

20201130133532mercedesgreenncap.jpg

Hekkensluiters in het algemene klassement zijn drie bestelwagens (VW Transporter California, Opel Zafira Life en Mercedes V-Klasse) met dieselmotor, die elk maar 1,5 ster krijgen, vooral als gevolg door hun hoge verbruik en uitstoot van broeikasgassen. Op het onderdeel ‘luchtkwaliteit’ vallen vooral de heel slechte scores op van de Kia Sportage 1.6 CRDi, de Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 en de Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet, die allemaal minder dan 4,0/10 scoren en dus zeer schadelijk zijn voor de volksgezondheid.

20201130133533mazdagreenncap.jpg

Vooral de Mazda valt op, omdat de constructeur beweert bewust geen turbo’s en downsizing te willen gebruiken omdat die zaken het moeilijker zouden maken om de uitlaatgassen te zuiveren. De testresultaten suggereren dat Mazda’s strategie echter het omgekeerde resultaat oplevert.

Je vindt alle resultaten in detail hier.
Advertentie
Advertentie
Advertentie