all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/8

Ferrari gaat toch minder snel elektrisch dan verwacht

Ferrari heeft de technische details van zijn eerste elektrische model bekendgemaakt. Maar de ‘Elettrica’ komt pas in 2026, en ook de rest van het elektrische verhaal in Maranello zal minder snel komen dan eerder aangekondigd…

Geschreven door Yeelen Möller

13 Oktober 2025

Advertentie

We hadden de onthulling van de allereerste elektrische Ferrari eigenlijk rond deze periode verwacht. DIe deadline is uitgesteld naar de lente van volgend jaar, maar om ons zoet te houden, heeft Ferrari wel al alle technische details onthuld van deze eerste ‘Elettrica’. Een vierzits model met indrukwekkende prestaties… maar ook enkele teleurstellende elementen.

Of het een vierdeurs SUV wordt, of toch een ‘Shooting Brake’ à la GTC4Lusso, weten we nog niet. Maar dat de eerste elektrische Ferrari een vierzitter wordt, staat vast. En compact wordt hij ook al niet, want ondanks dat het merk spreekt over een “korte wielbasis”, is die met 2.960 mm toch amper 58 mm korter dan die van de bijna 5 meter lange Purosangue. Inderdaad, de Italianen hebben werkelijk elk technisch detail gedeeld over hun eerste EV, enkel op het design moeten we nog wachten tot begin 2026.

Meer dan 1.000 pk voor de elektrische Ferrari!

De prestaties van de Ferrari Elettrica? Die kennen we gewoon. Hij krijgt twee ‘e-axles’ met twee elektromotoren per as, met 210 kW (286 pk) op de vooras en maar liefst 620 kW (843 pk) op de achteras. Ferrari belooft een piekvermogen van meer dan 1.000 pk in boostmodus, dus het zou kunnen dat niet al het vermogen van de elektromotoren tegelijk losgelaten kan worden. Maar de sprint van 0 tot 100 km/u duurt amper 2,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 310 km/u. Ferrari-waardige prestaties, dus. Ondaks het gewicht van 2.300 kilo…

 

Ferrari elektrisch chassis op rode achtergrond, met batterij- en motortechnologie zichtbaar.
Advertentie

Actieve ophanging en extra (geluids)comfort

Een gewicht dat je bijna niet zou moeten voelen, aldus de ingenieurs uit Maranello. De elektrische Ferrari krijgt namelijk een actieve ophanging op 48 V, een evolutie van het systeem uit de Purosangue en de F80. Elk wiel kan apart aangestuurd worden, wat de koets vlak houdt bij acceleraties, remmen en in de bochten. En het zorgt ook voor een breder spectrum tussen comfort en sportiviteit. Een apart subframe achteraan (een primeur voor Ferrari) en “elastomerische” ophangingsrubbers moeten voor een optimaal geluidscomfort zorgen, bij afwezigheid van een dikke V6, V8 of V12 als achtergrondmuziek.

Achtervering van een high-performance auto met moderne schokdemper en remschijf.
Advertentie

Geen fake geluid!

Over het geluid gesproken: hier is Ferrari een interessante richting uitgegaan voor zijn eerste elektrische model. De ‘Elettrica’ (de officiële naam komt ook volgend jaar pas) krijgt geen virtueel motorgeluid, maar wel een versterking van de werkelijke klanken van de elektromotoren! Dat zorgt voor een geluid dat eigen is aan het elektrische model, maar toch authentiek en natuurlijk blijft. We zijn benieuwd of dit zich ook in de praktijk vertaalt naar een natuurlijke link tussen mens en machine, zoals bij een verbrandingsmotor.

Ingewikkelde elektrische aandrijving op tafel, illustratie van autotechnologie met elektrische voertuigen.
Advertentie

530+ km uit 122 kWh

Last but not least: het rijbereik. Ferrari heeft gekozen voor een enorme batterij van 122 kWh, die op een spanning van maximaal 880 volt draait. Het zou wel de meest energiedichte batterij op de markt zijn, met een densiteit van 195 Wh/kg. Al levert dat nog steeds een gewicht van 626 kg op voor het batterijpakket… Het zit wel zo laag mogelijk gemonteerd en is een structureel onderdeel van het chassis, wat het zwaartepunt met 80 mm verlaagt ten opzichte van de Purosangue (die al vrij laag is voor een SUV). Ferrari geeft een geschatte WLTP-autonomie van meer dan 530 km op, terwijl het snellaadvermogen van 350 kW ook de pauzes onderweg zo kort mogelijk moet houden.

Minder elektrische Ferrari’s dan gepland tegen 2030

Samengevat heeft Ferrari voor zijn eerste elektrische model wel gekozen voor de nieuwste technologie, maar echt grenzen verleggen doet de Elettrica (nog) niet. Ferrari heeft ook zijn elektrificatiestrategie herzien. Tegen 2030 zou Maranello 40% elektrische modellen bouwen, maar dat is bijgesteld naar 20%. 40% van de Ferrari’s in 2030 zou nog gebruik maken van een klassieke verbrandingsmotor (met dan vooral de Purosangue, 12Cilindri en Amalfi), de overige 40% wordt hybride (296, 849 Testarossa, …). Bovendien worden de verbrandingsmotoren aangepast om compatibel te zijn met “alternatieve brandstoffen”, in de hoop hun levensduur nog verder te verlengen. De laatste V12 uit Maranello heeft dus nog niet gezongen…

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie